W kalendarzu dziś Międzynarodowy Dzień Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Chcemy więc przypomnieć o istnieniu takiej linii również w naszym kraju, która jak pokazują dane statystyczne - z roku na rok jest coraz bardziej oblegana. Prowadzi ją Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która informuje, że liczba telefonów z prośbą o pomoc sięga - tylko w ciągu jednego miesiąca - średnio aż pięciu tysięcy.
Zapotrzebowanie jest ogromne! - mówi Monika Kamińska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Coraz częściej dochodzi też do interwencji, w których konsultanci informowani przez dzieci o podejmowanej właśnie próbie samobójczej - podejmują działania w celu ratowania życia i zdrowia swoich rozmówców.
Wtedy uruchamiamy procedury, które mają zapewnić bezpieczeństwo dziecku. Najwięcej takich interwencji odnotowaliśmy w marcu i było to ponad sto, czyli najwięcej od początku istnienia fundacji - wyjaśnia Monika Kamińska.
Najmłodsi, decydujący się na uzyskanie pomocy poprzez rozmowę telefoniczną z konsultantem fundacji, wskazują najczęściej na samotność, brak uwagi ze strony najbliższych dorosłych i bagatelizowanie ich problemów. W konsekwencji informują o utracie chęci i sensu życia.
Co istotne, Telefon Zaufania to pomoc nie tylko w skrajnych przypadkach. Konsultanci fundacji są gotowi pomóc swoim rozmówcom także w sprawach codziennych, o których dzieci nie chcą rozmawiać z rodzicami czy najbliższymi.
Tematy, które poruszamy z dzwoniącymi do nas dziećmi, nastolatkami to także ich codzienność. To czasem problemy w szkole, problemy z nauką, ale też np. zakochanie, miłość - wyjaśnia Monika Kamińska.
A - czyli anonimowość. Konsultanci fundacji nie nagrywają rozmów ani nie pytają o żadne personalia swojego rozmówcy. Nie wymagają podania imienia, nazwiska, ani tym bardziej adresu. Wyjątek od tej zasady stanowi sytuacja, kiedy konsultant stwierdza, że w trakcie rozmowy życie dziecka jest zagrożone.
B - czyli bezpłatne połączenia. Zadzwonić pod numer 116 111 można z dowolnego telefonu, nie ponosząc żadnych kosztów.
C - to cierpliwość, czyli gwarancja, że konsultanci wysłuchają wszystkiego, co dzwoniący do nich mają do powiedzenia i we wszystkim postarają się pomóc.
D - oznacza dyskrecję. Rozmowa między konsultantem a dzwoniącym toczy się między dwiema osobami i cała jej treść zostaje między nimi.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
"Linia 116 111 od 2020 roku działa codziennie, 24 godziny na dobę. Jest obsługiwana przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i mogą udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci współpracują z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone są uprawnieni do inicjowania interwencji policyjnej" - czytamy na stronie Fundacji.
Rodzice i nauczyciele też potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności.
800 100 100 to bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczną i online dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci.
Zdarza się, że dziecko doświadcza agresji i przemocy w szkole, cyberprzemocy i zagrożeń związanych z nowymi technologiami, wykorzystania seksualnego, kontaktu z substancjami psychoaktywnymi, depresją i obniżonym nastrojem, myślami samobójczymi, zaburzeniami odżywiania. Nasi terapeuci i prawnicy udzielają konsultacji psychologicznych. Pomagają w zakresie podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia przestępstw wobec dzieci, w szczególności wykorzystywania seksualnego, oraz pomocy psychologicznej dla dzieci doświadczonych przemocą i wykorzystywaniem seksualnym i uczestniczących w charakterze świadków i pokrzywdzonych w procedurach prawnych - informuje Fundacja.