W przyszłym roku będę dążył do tego, by wychowanie obywatelskie obejmowało także przysposobienie wojskowe - zapowiedział szef MON Antoni Macierewicz, który obserwował zajęcia doskonalące drużyn organizacji paramilitarnych w Mińsku Mazowieckim.
Ruch proobronny jest bardzo ważnym elementem przygotowania społeczeństwa na sytuację kryzysową, na sytuację zagrożenia. (...)W przyszłym roku będę dążył do tego, by wychowanie obywatelskie obejmowało także przysposobienie wojskowe - powiedział minister obrony narodowej Antoni Macierewicz.
Szef MON wskazywał, że zaniechanie przysposobienia wojskowego w szkołach było "błędem" oraz że liczy na to, iż organizacje proobronne będą dobrym wstępem do powszechnego przywrócenia przysposobienia wojskowego w szkołach.
Macierewicz dopytywany przez dziennikarzy o pomysł przywrócenia do szkół przysposobienia wojskowego odpowiedział, że "byłby to obowiązkowy przedmiot, jeżeli minister Anna Zalewska znajdzie możliwość włączenia go do programu szkolnego".
Dodał, że będzie zmierzał do tego, aby w roku następnym taki przedmiot obejmował wszystkich uczniów. Ale to jest na razie plan - zaznaczył.
Szef MON podkreślał, że niedzielne ćwiczenia w Mińsku Mazowieckim są ćwiczeniami organizacji proobronnych, a nie wojsk obrony terytorialnej.
To nie są wojska obrony terytorialnej, to są organizacje proobronne, z których prawdopodobnie wielu się do wojsk obrony terytorialnej zgłosi, ale ich główna funkcja i to, do czego oni są dzisiaj przygotowywani, to przede wszystkim współdziałanie z administracją lokalną w sytuacjach kryzysowych, ale także ujednolicenie ich sposobu działania z działaniami wojska, tak aby byli dobrym łącznikiem między administracją lokalną i wojskiem w sytuacji kryzysowej, bądź nawet w sytuacji bojowej - mówił Macierewicz.
Zadaniem szkolenia, które obserwował szef MON, jest doskonalenie umiejętności w zakresie m.in. zespołowych technik posługiwania się bronią, taktyki i techniki interwencji, elementów patrolowania i konwojowania, a także działania drużyny podczas przeszukiwania terenu i obiektu.
(j.)