Żeglarstwo to nie tylko świetny sposób na spędzanie wolnego czasu. To pasja, która kształtuje charakter i uczy pokory. Dzisiaj w cyklu Twoje Sportowce Wakacje w RMF FM przedstawiamy tajniki pływania na żaglach.
Mimo że od kilku lat po wodach śródlądowych można żeglować bez patentu (dotyczy to jachtów do 7,5 metra) w wielu firmach czarterowych posiadanie patentu żeglarskiego jest wymagane do wypożyczenia jachtu. Każdy doświadczony żeglarz to powie, że na jezioro lepiej wypływać dopiero po ukończeniu szkolenia. Szkółki żeglarskie dostosowują się do klientów oferując szkolenia tygodniowe, dwutygodniowe, a nawet weekendowe. Jak wygląda szkolenie na stopień żeglarza jachtowego? Na początku mamy zajęcia z obsługi jachtu. Obsługa stanowisk manewrowych, poznanie poszczególnych elementów jachtu. Uczymy się podstawowych węzłów, komend i poznajemy pierwsze zwyczaje panujące na jachcie - powiedział naszemu reporterowi Artur Tomkiewicz ze szkoły żeglarskiej Natangia. W przypadku żeglarstwa teoria jest równie ważna jak praktyka. Dokładnie trzeba poznać poszczególne znaki, które można spotkać na szlaku, opisy boi, czy prawo drogi, czyli zasady pierwszeństwa na wodzie.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Instruktorzy szczególną uwagę przykładają do nauki komend. Ma to duży wpływ na bezpieczeństwo, szczególnie przy dużym wietrze. Załoga powinna dokładnie wykonywać polecenia sternika np. "prawy foka szot luz", a potem meldować wykonanie "jest prawy foka szot luz". W konkretnym przypadku chodzi o poluzowanie liny przedniego żagla. Jak ja nie miałem do czynienia z żeglarstwem, to dla mnie najtrudniejsze jest słownictwo. Wszystko jest nowe i muszę to sobie uporządkować w głowie - mówi turysta z Warszawy, przygotowujący się do zdania patentu.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Żeglarstwo regatowe różni się od tego rekreacyjnego nie tylko jednostkami, na których się pływa. Samo podejście jest już inne. Żeglarze regatowi mają ten zadzior. Jako, że jest to sport, to potrzebna jest kondycja, duża liczba treningów, wyjazdów. Przyszli olimpijczycy zaczynają już w wieku kilku lat. Trzeba być twardym, znosić porażki, łzy. Treningi odbywają się u nas trzy razy w tygodniu. Na wodę schodzimy w maju i minimum 80 dni dzieci spędzają poza domem, a do tego jeszcze zgrupowania - mówi Alicja Klimaszewska z Giżyckiej Grupy Regatowej. Świetne do treningu regatowców są bojery. Na lodzie nie widać szkwałów, żadnych zmarszczek na wodzie, więc wiatr trzeba wyczuwać w inny sposób. To potem procentuje na wodzie w sezonie letnim. Nasi rodzice zabrali nas do klubu bo chcieli zobaczyć, czy będziemy dawać radę. Nasze szkolenia wyglądają tak, że schodzimy na wodę, najpierw krótka rozgrzewka. Czasami nasza trenerka robi nam zwroty na gwizdek i potem mamy dużo wyścigów - mówi Konrad, jeden z najmłodszych zawodników Giżyckiej Grupy Regatowej. Żeglarstwo to piękny sport. Dla ludzi wytrwałych, cierpliwych i skoncentrowanych - dodaje.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
Osoby, które są świeżo po kursie albo miały dłuższą przerwę i nie czują się jeszcze pewnie za sterem powinny skorzystać z pomocy doświadczonego sternika, który przypomni i pokaże podstawowe zachowanie na jachcie - radzi Jarosław Sroka z Mazurskiego Ochotniczego Pogotowia Ratunkowego. Ratownicy podkreślają też, że na początek warto wybrać sobie spokojną pogodę, bez silnego wiatru. Nie wstydźmy się też kamizelek ratunkowych. Przypominam też, że w czasie żeglowania nigdy nie siedźmy w środku jachtu. Przy złej pogodzie, w przypadku wywrotki, wtedy o tragedię nie jest trudno - mówi Sroka.
Żeglarstwo jako sport nie jest niestety tanie. To nie tylko koszty samego sprzętu, ale też, w przypadku regatowców, koszty wyjazdów i treningów, często za granicą. Jesteśmy też rodzicami zawodników i nikt nigdy nie żałował ani jednej wydanej złotówki. Do później wraca w postaci wartości dodanej w wychowaniu dziecka. Dzięki żeglarstwu uczniowie lepiej radzą sobie w szkole, są sumienni i odpowiedzialni - mówi Klimaszewska. Samo wypożyczenie jachtu na Mazurach nie jest drogie, ale zależy od kilku czynników. Przede wszystkim od daty. W środku sezonu ceny są nawet o kilkaset złotych za dobę wyższe. Warto szukać jachtów w serwisach ogłoszeń lokalnych, bezpośrednio od właścicieli. Na pewno wyjdzie taniej niż od profesjonalnego czarteru. Koszty szkoleń przygotowujących do egzaminu na patent żeglarza jachtowego zależą od trybu prowadzonych zajęć. Tygodniowe kosztują średnio 600-700 złotych. Droższe są szkolenia intensywne - 3-4 dniowe i weekendowe. Za egzamin trzeba zapłacić 250 złotych (osoby do 26 roku życia płacą mniej).
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video
bajdewind - wiatr wiejący z kierunków pomiędzy wiatrem wiejącym prosto z boku jednostki (półwiatr), a wiatrem wiejącym od strony kąta martwego czyli od strony dziobu.
bakista - schowek pod koją
baksztag - wiatr wiejący skośnie od rufy
bom - służy do mocowania dolnej krawędzi grota. Trzeba uważać na niego przy zwrotach przez rufę, bo może uderzyć w głowę
buchtowanie - porządkowanie liny
burta (lewa, prawa) - boczna krawędź łodzi
cuma - lina służąca do mocowania statku do nadbrzeża, boi lub innego miejsca postoju
dziób - przednia części kadłuba
fał - lina służąca do wciągania i opuszczania żagla
flauta - cisza na wodzie
fok - główny żagiel na przednim maszcie
fordewind (pełny wiatr) - wiatr wiejący w rufę statku
grot - największy żagiel na maszcie
hals (prawy, lewy) - kurs wiatru; jeżeli wiatr wieje z prawej burty, statek idzie prawym halsem, jeżeli z lewej, lewym.
kabestan - kołowrotek do nawijania liny
kapok - kamizelka ratunkowa
keja - pomost albo nadbrzeże wyposażone w uchwyty do cumowania
klar - porządek na jachcie
koja - łóżko na jachcie
luzowanie - przeciwieństwo wybierania
miecz - płyta drewniana lub metalowa wystająca z jachtu pionowo w dół do wody. Poprawia stateczność jachtu.
odbijacz - "ochraniacz", który chroni burtę przed obijaniem np. o pomost
odpadanie - manewrowanie w celu zmiany kursu, aby był dalej od lini wiatru
ostrzenie - manewrowanie w celu utrzymania żaglówki na kursie jak najbliższym linii wiatru
półwiatr - wiatr, który dochodzi do jachtu z boku, czyli z kierunku prostopadłego do osi kadłuba.
rufa - tylna część jachtu
szekla - metalowa klamra w kształcie litery "U", otwierana i zamykana za pomocą śruby lub sprężynowej zapadki.
szot - lina służąca do manewrowania żaglem
wybieranie - wyciąganie liny (przeciwieństwo luzowania)
zwrot - manewr jachtem, który powoduje zmianę położenia jednostki w stosunku do kierunku wiatru