Kilkanaście dokumentów jest potrzebnych, by załatwić rentę rodzinną. Na jej załatwienie trzeba poświęcić co najmniej kilka dni, bo żeby skompletować wszystkie dokumenty wymagane przez ZUS, należy odwiedzić kilka instytucji.
Jeżeli ma to być renta po osobie bliskiej, która zmarła, potrzeba kilkanaście dokumentów – od oświadczenia i wniosków o przyznanie renty poczynając, na aktach małżeństwa i zgonu kończąc. Trzeba też mieć przy sobie decyzję Urzędu Skarbowego o nadaniu NIP-u, zaświadczenie z Urzędu Gminy o zameldowaniu, itp. Wystałam się tutaj tyle, że szkoda słów - mówi pani Barbara zmagająca się z plikiem papierów.
Piotr Tolko rzecznik szczecińskiego ZUS-u przyznaje, że pani Barbara nie załatwi swojej sprawy w ciągu jednego dnia. Trzeba wykonać ogromna pracę, żeby te wszystkie dokumenty zgromadzić. Ale – takie są przepisy - rozkłada ręce.