20,2 km drogi od miejscowości Wysokie do Raczek, obciążenie nawierzchni do 11,5 tony na oś i węzeł w Kalinowie - to najważniejsze informacje dla kierowców dotyczące oficjalnie oddanej do użytku kilka dni temu drogi ekspresowej S61 (w ramach Via Baltica) w województwie warmińsko-mazurskim.
Budowa drogi ekspresowej S61 jest inwestycją istotną nie tylko dla sieci dróg w Polsce, ale ma też znaczenie europejskie - łącząc się z drogę ekspresową S8 Wrocław - Warszawa - Białystok, tworzy międzynarodowy korytarz transportowy Via Baltica. Docelowo przejmie on ruch tranzytowy pomiędzy krajami bałtyckimi i Europą Zachodnią- informuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.
Budowa drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko, odc. Szczuczyn - Raczki jest współfinansowana przez Unię Europejską w ramach Instrumentu "Łącząc Europę" (Connecting Europe Facility - CEF). Wartość dofinansowania z UE wynosi 379 583 347 euro i obejmuje sześć zadań w ramach Projektu budowy drogi ekspresowej S61 Szczuczyn - Budzisko. Całkowita wartość kontraktu na wykonanie nowo otwartego odcinka drogi ekspresowej wynosi 484,2 mln zł.
Droga ma długość 20,17 km. Jest dwujezdniowa w obu kierunkach, nawierzchnia została wykonana z betonu cementowego. Na nowo otwartym odcinku znajduje się 25 obiektów mostowych, a także bezkolizyjny węzeł w miejscowości Kalinowo.
Odcinek Wysokie-Raczki jest częścią powstającej drogi ekspresowej S61 z Ostrowi Mazowieckiej do Budziska na granicy z Litwą. Jak na razie prace drogowe ukończono na odcinkach Śniadowo-Łomża Południe, Kolno-Guty i Kalinowo-Suwałki Północ. Zobaczcie mapę prac:
Via Baltica to fragment drogi międzynarodowej E67. E67 łączy Europę Środkową z Finlandią. Odcinek E67 od Warszawy do fińskiej stolicy, Helsinek to Via Baltica.
Transeuropejski szlak Via Carpatia liczy wraz z odgałęzieniami ponad 8800 km i przebiega przez regiony zamieszkałe przez ponad 125 mln ludzi. Kluczową arterią stanowiącą oś tego korytarza w Polsce jest droga ekspresowa S19- informuje GDDKiA.