Potwierdzają się obawy handlowców, iż druga fala kryzysu nie ominie Polski. Z danych GUS wynika, że na zakupy w lecie wydaliśmy mniej pieniędzy niż rok temu - alarmuje "Rzeczpospolita".
Wyniki firm świadczą o pogarszającej się koniunkturze w branży handlowej. Co prawa w pierwszym kwartale 2010 r. sprzedaż w sklepach Tesco wzrosła o 1,6 proc, ale w II kwartale sieć miała w sumie o 2,2 proc niższe przychody. Carrefour w III kwartale zanotował spadek sprzedaży o 3,3 proc. Obroty francuskiej sieci od początku roku były o 1,6 proc niższe niż rok wcześniej.
Z raportu firmy Coface wynika, że po trzech kwartałach liczba upadłości w handlu detalicznym wzrosła o 65 proc. do 33 podmiotów. Wiąże się to z coraz intensywniejszą konsolidacją tego rynku i wypieraniem firm mniejszych i słabszych przez duże sieci - wyjaśnia Marcin Siwa, dyrektor ds. oceny ryzyka w Corface Poland.
Euromonitor International prognozuje, że w tym roku wartość handlu ogólnospożywczego wzrośnie jedynie o 1,4 proc. do 163,2 mld zł. W przyszłym roku ma być lepiej o 1,8 proc. W sezonie świątecznym jeszcze nigdy obroty nie spadły. Z kolei jeśli chodzi o wyniki całego rynku to sprzedaż w przyszłym roku będzie przynajmniej na poziomie wyników tegorocznych - przewiduje Andrzej Faliński, dyrektor generalny Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji.