Terminal pasażerski o powierzchni ok. 450 tys. mkw, obsługa pasażerów odbywająca się na trzech poziomach, budynek główny połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów - m.in. te szczegóły projektu Centralnego Portu Lotniczego podało w poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury. Budowa ma ruszyć w 2026 roku.
W poniedziałek Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że projekt budowlany lotniska CPK jest gotowy. Budowa ma ruszyć w 2026 roku. Spółka CPK otrzymała od projektanta dokumentację - ponad 6,2 tys. rysunków projektowych i ponad 50 raportów.
W projekcie - jego I fazie, jak podaje resort infrastruktury - znalazło się m.in. 27 stanowisk dla samolotów wąskokadłubowych oraz 23 stanowiska kontaktowe dla samolotów szerokokadłubowych.
W I etapie Lotnisko @CPK_PL bdzie miao przepustowo do 34 mln pasaerw rocznie - z moliwoci dalszej rozbudowy. @ChopinAirport w 2023 r. obsuyo ok. 18,5 mln pasaerw.Trwaj odbiory projektu budowlanego #CPK od master architekta.Wicej ... pic.twitter.com/aUoqNoXpEf
CPK_PLOctober 14, 2024
Obsługa pasażerów będzie odbywać się na trzech poziomach.
Na +2 odbywać się będzie odprawa biletowo-bagażowa, kontrola bezpieczeństwa, przyloty i odloty dla strefy Schengen oraz. część przylotów Non-Schengen. Poziom +1 to z kolei przyloty i odloty dla strefy Non-Schengen, centra transferowe i kontrola dokumentów. Na poziomie 0 znajdą się bramki autobusowe Schengen i Non-Schengen, hala odbioru bagażu i hala przylotów.
"Budynek główny będzie połączony z pirsami, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów. W I etapie realizacji lotnisko będzie w stanie obsłużyć do ok. 11 tys. pasażerów na godzinę. W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170" - podało MI.
Zamiast dachu przewieszonego nad frontem terminala - co przewidywał projekt koncepcyjny - architekci zaproponowali arkadę opartą na słupach stanowiącą lepsze zabezpieczenie wejść przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi. Zmiana głównych elementów nośnych przekłada się na zmniejszenie ilości stali potrzebnej do wykonania konstrukcji.