Orange Polska ma oddać pieniądze za połączenia z infoliniami Orange i nju mobile tym klientom, którzy w ramach posiadanego pakietu mieli darmowe rozmowy do sieci stacjonarnych i komórkowych. Decyzję w tej sprawie podjął Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

REKLAMA

W ocenie UOKiK, działania Orange Polska mogły być niezgodne z ustawą o prawach konsumenta.

"Przepis jasno wskazuje, że opłata za połączenie z numerem wskazanym przez przedsiębiorcę do kontaktu w sprawie zawartej umowy, nie może być wyższa niż opłata za zwykłe połączenie telefoniczne, zgodnie z taryfą, z której korzysta konsument. Jeżeli posiada ofertę darmowych rozmów, to za próbę skontaktowania się z usługodawcą, nie powinny być pobierane żadne opłaty" - przekazano w komunikacie. UOKiK zwraca też uwagę, że operator pobierał pieniądze nie tylko za faktyczny czas połączenia z konsultantem, ale również m.in. za czas oczekiwania.

Dzięki zobowiązaniu do zmiany praktyk Orange zwróci konsumentom zakwestionowane opłaty. Możliwość łatwego odzyskania pieniędzy jest ważna w sytuacji, gdy ze względu na stosunkowo niską wartość roszczeń poszkodowane osoby mogą nie zdecydować się na dochodzenie swoich praw w bardziej skomplikowany sposób, np. przed sądem. Zachęcam wszystkich, których niesłusznie obciążono opłatami, o ubieganie się o zwrot środków od Orange - tłumaczy prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Kto może dostać pieniądze?

Jak wyjaśnia UOKiK, zwrotu pieniędzy od Orange Polska mogą się domagać byli i obecni klienci Orange i nju mobile, którzy dzwonili na infolinię od 12 marca 2022 do 12 marca 2023 r., zawarli nową umowę lub zmienili jej warunki po 25 grudnia 2014 r, w czasie kontaktu z infolinią posiadali pakiet z nielimitowanymi rozmowami na telefony komórkowe i nie złożyli reklamacji dot. kosztów połączenia z infolinią lub otrzymali negatywną odpowiedź.

Osoby, którym naliczono opłaty za kontakt z infolinią, będą mogły wybrać, czy chcą otrzymać zwrot kosztów, czy jednorazowo darmowy pakiet danych - 30 GB dla dzwoniących na infolinię Orange i 9 GB - dla osób, które korzystały z usług nju.

"Obecni klienci usług Orange i nju będą mogli wypełnić specjalny formularz dostępny przez 3 miesiące od daty jego publikacji na stronie internetowej spółki. Osoby, które nie wypełnią formularza, również otrzymają zwrot pieniędzy. Zapłacą mniej za rachunek (w ofertach postpaid) lub dostaną doładowanie konta (prepaid). Konsumenci, którzy nie są już klientami usług Orange i nju mogą otrzymać zwrot opłat, ale będą musieli w tym celu wypełnić formularz na stronie przedsiębiorcy, na co będą mieli 3 miesiące od publikacji przez spółkę informacji o decyzji" - wyjaśnia UOKiK.

Koniec z opłatą za diagnozę

UOKiK zakwestionował jeszcze jedną praktykę stosowaną przez Orange Polska. Chodzi o pobieranie opłat (49 zł) za diagnozę, czy doszło do zgłaszanego w reklamacji przez konsumenta uszkodzenia i która ze stron przyczyniła się do jego powstania. Firma ma skończyć z takim działaniem i również zwrócić klientom pieniądze.

Rekompensata będzie przysługiwała konsumentom, którzy od 7 czerwca 2022 r. do dnia zaprzestania pobierania opłaty zapłacili za diagnozę uszkodzenia. Jeśli ponieśli ten koszt więcej niż jeden raz otrzymają wielokrotność 49 zł i nie mieli pozytywnie rozpatrzonej reklamacji dotyczącej opłat za diagnostykę.

"Obecni i byli klienci Orange będący konsumentami, będą musieli w określonym terminie skontaktować się z Orange poprzez czat lub bezpłatną infolinię. Zwrot 49 zł lub wielokrotność tej kwoty otrzymają na podane przez nich konto bankowe. Obecni klienci Orange będący konsumentami, którzy nie skontaktują się ze spółką we wskazanym terminie również otrzymają rekompensatę. Spółka pomniejszy ich płatności o 49 zł lub wielokrotność tej kwoty" - wyjaśnia UOKiK.