Szybsze pociągi i krótsze czasy przejazdu. Od 15 grudnia na tory wyjadą lokomotywy Griffin, które pojadą z prędkością 200 km/h. Do floty PKP Intercity trafiło 9 takich lokomotyw. Pojazdy zostały wyprodukowane przez NEWAG, w ramach zamówienia obejmującego łącznie 15 takich maszyn.

REKLAMA

Pierwszy pociąg o prędkości 200 km/h, złożony z wagonów i z nową lokomotywą, pojedzie 15 grudnia. To będzie relacja Bielsko-Biała - Warszawa - Gdynia - mówi w rozmowie z RMF FM Janusz Malinowski, prezes PKP IC. W tej chwili na tych lokomotywach uczą się nasi maszyniści, pracownicy przechodzą proces autoryzacji - dodaje.

Po zakończeniu szkoleń, lokomotywy będą systematycznie wprowadzane do ruchu pasażerskiego. Komfort jest całkiem inny, cisza w kabinie. Dodatkowo mamy systemy, które pomagają w pracy maszynisty - mówi naszej reporterce Robert Jędrzejczak, maszynista-instruktor.

Na polskich i zagranicznych torach

Na terenie Polski Griffiny będą kursowały na najbardziej popularnych trasach tj. między Warszawą a Gdynią, Poznaniem, Wrocławiem, Katowicami czy Krakowem. Po otrzymaniu zezwoleń na poruszanie się po sieciach międzynarodowych, nowe lokomotywy pojadą również do Pragi, Budapesztu, Wiednia oraz Berlina.

Nowe lokomotywy są wielosystemowe i mogą kursować na liniach kolejowych zasilanych różnymi napięciami, które występują na międzynarodowych trasach. Poza Polską jednostki uzyskają także dopuszczenie do eksploatacji w pięciu innych państwach.

/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM
/ Magdalena Grajnert / RMF FM

W pierwszej kolejności producent zapewni możliwość poruszania się Griffinów po sieci kolejowej w Czechach i Słowacji, a następnie w Niemczech, Austrii oraz na Węgrzech. Dokumentacja dopuszczająca lokomotywy do ruchu we wszystkich wymienionych państwach ma zostać dostarczona w październiku 2026 roku.

Griffiny są wyposażone w europejski system sterowania pociągiem ETCS drugiego poziomu, który znacznie zwiększa standardy bezpieczeństwa na torach. Pojazdy posiadają także system zdalnej diagnostyki, umożliwiający monitorowanie pracy lokomotyw w czasie rzeczywistym.

Oprócz obecnego kontraktu NEWAG dostarczy PKP Intercity także 63 nowe, wielosystemowe lokomotywy (z opcją zamówienia kolejnych 32) i świadczeniem usług ich utrzymania. To pierwsze w historii, zarówno PKP Intercity, jak i tego producenta, tak duże zamówienie jednej serii pojazdów, którego wartość wynosi blisko 2,3 mld złotych brutto.

W trakcie realizacji są również zamówienia na 20 oraz 46 elektrycznych lokomotyw jednosystemowych serii EU160 Griffin.