Karetki mają problemy z dotarciem do osób na terenie parkingów wielopoziomowych. Najczęściej tego typu obiekty są przy centrach handlowych, multipleksach i hipermarketach. Nieraz już zdarzyło się, że karetka nie mogła wjechać na parking, a lekarze piechotą musieli docierać do chorych.
Norma budowlana, określająca wysokość wjazdu na takie parkingi, to minimum 2 m. W niektórych przypadkach jest to zaledwie 10 cm więcej. To pozwala na wjazd samochodu osobowego, ale już nie karetki pogotowia.
Tomasz Wróblewski z krakowskiego pogotowia uważa, że jest to poważny problem. Wysokość karetki to ok. 2,80 – 2,85 m, dlatego ratownicy muszą dochodzić z noszami do pacjenta. Tracą kilka minut, a w sytuacji ratowania ludzkiego życia liczą się sekundy.
Unijne prawo nic na ten temat nie mówi, reguluje to prawo każdego kraju. Na przykład w Belgii minimalna dopuszczalna wysokość to 1,8 m. Ale odpowiedzialny za parking najbardziej znanego w Brukseli centrum handlowego Woluwe Schopping Center Cederic Blancar twierdzi, że każde centrum musi zapewnić odpowiedni wjazd dla pojazdów służb ratunkowych.
Nasz parking ma pięć specjalnych wjazdów z bardzo wysokim dachem, by mogły wjechać nie tylko karetki pogotowia ale nawet znacznie wyższe wozy strażackie. Gdy do centrum zbliża się karetka pogotowia od razu podnoszone są barierki na tych specjalnych przejściach oraz informowane są służby bezpieczeństwa centrum, które kierują karetkę w pobliże osoby potrzebującej pomocy.
Ponadto brukselskie Centrum handlowe ma własną ekipę medyczną, która może udzielić pierwszej pomocy. Aby mieć pewność, że wszystko będzie funkcjonować jak należy w razie wypadku, co roku w centrum odbywa się próbna ewakuacja całego kompleksu. Polsce daleko do takich norm. Tyle że tym razem poprzeczka stoi za nisko, a nie za wysoko.