Drogowcy przebili pierwszą nitkę tunelu pod Luboniem Małym na zakopiance. Ma to być najdłuższy tunel drogowy w Polsce. Każda z dwóch nitek ma mieć ponad dwa kilometry. Około południa w środę, spotkały się ekipy drążące tunel jednocześnie od strony północnej i południowej. Wszystko trwało dwa lata, siedem miesięcy i 17 dni. Tunel jest gotowy, ale kierowcy będą mogli z niego skorzystać dopiero w pierwszej połowie 2021 roku. Nie można jednak wykluczyć, że stanie się to wcześniej.

REKLAMA

Prawym tunelem poprowadzona zostanie jezdnia w stronę Zakopanego. Aby połączyć lewy tunel, trzeba będzie jeszcze przebić się przez kilkaset metrów skał. Rozpoczęcie drążenia nitki od strony południowej opóźniło się o ponad rok. Drogowcy musieli ustabilizować spore osuwisko, a tego nie było w początkowych założeniach budowy.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Nowy tunel na zakopiance

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Zakopianka nowy tunel

Zakończenie robót budowlanych w obu tunelach zaplanowane jest na koniec przyszłego roku. Kierowcy przejadą nimi jednak nie wcześniej niż w marcu 2021 roku. Wcześniej oddany zostanie nowy odcinek zakopianki z Lubnia do Naprawy, ale i tak trzeba będzie objeżdżać jego fragment tunelem po tak zwanej starej zakopiance.

/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM

"Historyczna chwila"

To historyczna chwila dla wszystkich drogowców w Polsce, połączony został drążony tunel w ciągu zakopianki - powiedział minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Jak dodał, wybudowanie tunelu pozwoli kierowcom poruszać się bezpiecznie i komfortowo.

/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM
/ Józef Polewka, RMF FM / RMF FM

Docelowo obydwa tunele mają mieć 2060 m długości, jednak drążenie w przypadku prawego tunelu przebiegnie na odcinku 1919,64 m. Pozostałe metry powstaną w już wykonanych łukowych konstrukcjach, które zostaną zasypane do długości 2060 m. Drążenie w lewej nitce tunelu będzie nieznacznie dłuższe, wyniesie 1922,44 m a pozostała część analogicznie - jak w prawej - zostanie zasypana po wykonaniu konstrukcji tunelu - tłumaczyła rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Jakie jeszcze inwestycje planowane są na zakopiance?

Koszt inwestycji na zakopiance to niemal miliard złotych. Odpowiada za nią włoska firma Astaldi z Rzymu.