Po awarii uruchomiono system biletowy Śląskiej Karty Usług Publicznych i wycofane zostały tymczasowe rozwiązania związane ze sprzedażą i honorowaniem biletów w komunikacji miejskiej w Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

REKLAMA

Wraz z przywróceniem funkcjonalności systemu ŚKUP przestały obowiązywać tymczasowe rozwiązania, które na czas awarii wprowadził Zarząd Transportu Metropolitalnego. Rozwiązania, które zostały już wycofane to m.in.:

  • zakup papierowych biletów miesięcznych w Punktach Obsługi Pasażera i poprzez przelanie środków na konto organizatora transportu,
  • samodzielne kasowanie biletów jednorazowych przy użyciu długopisu i kasowanie tych biletów w kasownikach dziurkujących,
  • sprzedaż wszystkich rodzajów biletów jednorazowych przez kierowców.

Wyjątek stanowi możliwość nabycia biletów długookresowych przez mobilną aplikację mPay. To rozwiązanie pozostaje dostępne do wtorku 21 lutego.

Bilety długookresowe w wersji papierowej, zakupione w czasie awarii, zachowują swoją ważność (zgodnie z datą naniesioną na bilecie). Bilety kwartalne i półroczne zostaną zdalnie zakodowane przez ZTM na kartach ŚKUP do końca marca, dzięki czemu od początku kwietnia pasażerowie nie będą musieli posiadać ich papierowych odpowiedników podczas korzystania z komunikacji miejskiej. Osoby, które chcą, aby na karcie ŚKUP zakodować im papierowy bilet miesięczny, mogą w tej sprawie kontaktować się z ZTM.

ZTM przypomina, że pasażerowie, którzy w czasie awarii systemu ŚKUP mieli na swojej karcie bilety wieloprzejazdowe a korzystali z komunikacji miejskiej na podstawie biletów jednorazowych, mogą ubiegać się m.in. o zwrot różnicy w poniesionych kosztach (różnica w cenie między biletem jednorazowym a wieloprzejazdowym). Dotyczy to wykorzystywanych w czasie awarii zarówno biletów papierowych, jak i biletów elektronicznych z zewnętrznych aplikacjach mobilnych.

Pasażerowie, którzy po zakończeniu awarii napotkali jakiekolwiek błędy lub trudności w zakupie, zakodowaniu lub skasowaniu biletów, mogą kontaktować się z ZTM mailowo Wszystkie zgłoszenia będą rozpatrywane indywidualnie.

Do awarii systemu ŚKUP doszło w nocy z 7 na 8 lutego. Uruchamianie poszczególnych elementów odtworzonego systemu rozpoczęło się w czwartek 16 lutego. W czasie awarii pasażerowie korzystający z tramwajów, autobusów i trolejbusów Zarządu Transportu Metropolitalnego m.in. nie mieli dostępu do portalu pasażera oraz aplikacji Mobilny ŚKUP. W pojazdach nie działały czytniki kart ŚKUP, a na przystankach - tablice Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej. Nie można było kupować biletów na ŚKUP. Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia poinformowała, że przyczyną awarii był cyberatak i przekazała sprawę policji. Dochodzenie prowadzi Centralne Biuro Zwalczania Cyberprzestępczości.