Kierowcy mogą przejechać już całym odcinkiem A i częściowo odcinkiem B autostrady A2 - poinformowała w komunikacie GDDKiA. Fragment trasy między Łodzią a Nieborowem ma 33 kilometry. Pozostała cześć odcinka B zostanie udostępniona po oddaniu do użytkowania odcinka C. Wówczas autostradą A2 będzie można przejechać z Warszawy do zachodniej granicy Polski.
Otwarcie drogi było możliwe dzięki wydanemu w sobotę przez łódzkiego wojewódzkiego inspektora nadzoru budowlanego pozwoleniu na użytkowanie dla odcinka A oraz uzgodnieniu przez policję oznakowania pod kątem bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Jak poinformowała Urszula Nelken z Generalnej Dyrekcji, zakończyły się też prowadzone przez Laboratorium Drogowe GDDKiA badania równości na odcinku A. Ich wyniki będą znane za kilka dni, jednak nie wstrzymuje to możliwości udostępnienia trasy dla kierowców. Nawet jeśli pojawią się uwagi i wykonawca będzie musiał dokonać poprawek, będą one wykonywane po Euro 2012 - wyjaśniła.
Pozwolenie na użytkowanie całego odcinka B GDDKiA uzyskała w piątek. Na 30-kilometrowym odcinku trasy od strony Łodzi prędkość została ograniczona do 70 km/h, a ruch jest możliwy jedynie dla samochodów osobowych poniżej 3,5 tony i autokarów. Wynika to z tego, że ruch na tym odcinku będzie prowadzony po warstwie wiążącej, co jest to możliwe dzięki specustawie drogowej ustanawiającej tzw. przejezdność.
Autostradę A2 z Łodzi do Warszawy, między węzłami w Strykowie i Konotopie, podzielono na pięć odcinków. Dwa z nich - budowane przez Budimex (E) i Strabag (D) - zostały oddane kierowcom do użytku 23 i 27 maja. Autostradą można więc dojechać z Warszawy do Grodziska Mazowieckiego, a od dziś także z Łodzi do Nieborowa.
Wciąż trwają prace na odcinku C, porzuconym przez Chińczyków, a teraz budowanym przez Bogl a Krysl. Odcinek B autostrady A2 był budowany przez konsorcjum firm Mostostal Warszawa S.A., Acciona Infraestructuras S.A. i Polimex - Mostostal S.A. Umowa na projekt i budowę blisko 17-kilometrowego odcinka, została podpisana we wrześniu 2009 roku.
Odcinek A jest budowany przez konsorcjum firm Eurovia Polska S.A. i Warbud S.A. Umowa na kontynuację budowy odcinka została podpisana 28 lipca 2011 roku. Zgodnie z warunkami kontraktu roboty na tym odcinku zakończą się 15 października 2012 roku.