Ostatni odcinek autostrady A2 między Strykowem a Konotopą został oddany do ruchu. Kierowcy mogą nim jeździć od wczoraj od 23.20. Oznacza to, że z Warszawy można już dojechać autostradą do Berlina i dalej do innych europejskich miast.

REKLAMA

Minister transportu Sławomir Nowak napisał wczoraj wieczorem na Twitterze, że cała A2 będzie dostępna dla ruchu od godz. 23. Wcześniej mazowiecki nadzór budowlany wydał pozwolenie na użytkowanie odcinka C.

Autostrada między Łodzią a Warszawą - od węzła w Strykowie do węzła w Konotopie - ma około 90 km długości. 20-kilometrowy odcinek C był ostatnim fragmentem, którego brakowało, by autostrada była przejezdna. Do wczoraj nie było pewności, czy odcinek będzie przejezdny na Euro. Układanie asfaltu skończyło się w nocy z poniedziałku na wtorek. Jeszcze wczoraj malowane były pasy, montowane barierki i ustawiane znaki.

Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla video

Gdyby autostrady nie udało się oddać do użytku, kibice pojechaliby objazdami

Minister Nowak kilkakrotnie informował, że "walka o przejezdność odcinka na Euro" wciąż trwa, ale przedstawił plan objazdu drogami nr 70 i 2, na wypadek, gdyby autostrada jednak nie była przejezdna.

Jako pierwszy do ruchu oddano 23 maja odcinek E, a następnie 27 maja kierowcom udostępniono odcinek D. Od 3 czerwca kierowcy mogą jeździć odcinkami A i B. Na odcinku A nie ma jeszcze jednak ostatniej warstwy asfaltu. Zezwala na to tzw. ustawa o przejezdności, którą podpisał niedawno prezydent. Odcinki A i C są na razie właśnie tylko przejezdne - ukończone mają być w październiku.

Problematyczne odcinki A i C

Odcinki A i C początkowo budowało konsorcjum z chińską spółką Covec na czele, ale GDDKiA rozwiązała z nim umowę po tym, jak Chińczycy nie płacili podwykonawcom. Umowę rozwiązano w czerwcu ubiegłego roku, a nowi wykonawcy przejęli budowę już po kilku tygodniach. Budowę odcinka C przejęło konsorcjum DSS i Bogl a Krysl. Okazało się jednak, że DSS również ma problemy z płatnościami, a w kwietniu br. sąd ogłosił upadłość likwidacyjną spółki. Kilka tygodni wcześniej GDDKiA przeorganizowała umowę i głównym wykonawcą został Bogl a Krysl.

Budowę A2 od Strykowa do Konotopy podzielono na pięć odcinków, a każdy budował inny wykonawca. Odcinek A o długości 29,2 km (Stryków - okolice Bolimowa) budowała Eurovia, B o długości 16,9 km (Bolimów - granica woj. łódzkiego) wykonał Mostostal Warszawa, C o długości 20 km (od granicy woj. łódzkiego do granic powiatu grodziskiego) budował Bogl a Krysl. Odcinek D o długości 17, 6 km z Grodziska Mazowieckiego do Pruszkowa wybudował Strabag, a odcinek E o długości 7 km z Pruszkowa do Konotopy wykonał Budimex.