411 tysięcy uczniów trzecich klas gimnazjów pisało we wtorek humanistyczną część egzaminu gimnazjalnego. Najwięcej problemów sprawił gimnazjalistom język polski. W środę uczniowie będą rozwiązywali test matematyczno-przyrodniczy, w czwartek zmierzą się z językami obcymi.
Wtorkowy egzamin rozpoczął się o godzinie 9. Uczniowie jako pierwszy rozwiązywali blok zadań z historii i wiedzy o społeczeństwie. Na ich rozwiązanie mieli 60 minut (uczniowie z dysleksją - 80 minut). Po 45-minutowej przerwie gimnazjaliści przystąpili do bloku zadań z języka polskiego. Na ich rozwiązanie mieli 90 minut (dyslektycy - 135 minut).
Zadania z języka polskiego miały różne formy - zamkniętą lub otwartą. Trzeba było udzielić także dłuższej wypowiedzi pisemnej. Zadania z historii i wiedzy o społeczeństwie miały formę zamkniętą.
O rozwiązanie dla nas arkuszy egzaminacyjnych poprosiliśmy nauczycieli z wrocławskiego gimnazjum numer 34 - Zbigniewa Matuszaka i Teresę Miszczyk. Zobacz czyste arkusze i testy z rozwiązaniami naniesionymi przez naszych ekspertów:
Uwaga: odpowiedzi zaczynają się na drugiej stronie dokumentu
Uwaga: odpowiedzi zaczynają się na drugiej stronie dokumentu
Zdaniem naszych ekspertów, egzamin nie był trudny. Uczniów pytano o wszystko, czego nauczyli się w gimnazjum. Trudnością była jednak z pewnością konstrukcja testu.
Organizacja testu jest niejednolita, zadania są konstruowane w różny sposób, odpowiedzi trzeba szukać pod tabelkami, budować te odpowiedzi jakby z kilku elementów - i to dzieciakom w tym wieku na pewno sprawia trudności. Uczniowie skarżyli się na historię - że ta część była tą trudniejszą częścią egzaminu - mówi Teresa Miszczyk.
Zbigniew Matuszak wskazuje jeszcze jedną trudność. Za dużo map - mapy były mało wyraźne, nieczytelne pod względem kolorystycznym, gdzie czasami na podstawie kolorów trzeba było odpowiedzieć na pytanie. To jest prawdą, jak się okazało. W różnych pytaniach są różne sposoby odpowiadania i myślę, że to będzie zdecydowaną trudnością - ocenia.
Według Marioli Konopki, rzeczniczki Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, egzamin przebiegał spokojnie, a wszystko odbyło się zgodnie z procedurami.
Tegoroczni uczniowie trzecich klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową - zdają egzamin gimnazjalny w nowej formule - po raz pierwszy wyodrębnione są zadania z języka polskiego i matematyki. Dzięki temu będzie można osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.
Podobnie jak w przypadku części humanistycznej, także w środę podczas egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej uczniowie będą mieli do rozwiązania dwa bloki zadań. W pierwszym znajdą się zadania z nauk przyrodniczych - biologii, chemii, fizyki i geografii. W drugim bloku będą zadania z matematyki. Na rozwiązanie zadań z pierwszego bloku gimnazjaliści dostaną 60 minut (dyslektycy - 80 minut), a z drugiego - 90 minut (dyslektycy - 135 minut). Pomiędzy blokami będzie 45-minutowa przerwa. Zadania z matematyki mają formę zamkniętą lub otwartą, a z przedmiotów przyrodniczych - zamkniętą.
W czwartek gimnazjaliści będą zdawać egzamin z języka obcego, który zostanie przeprowadzany na dwóch poziomach. Najpierw uczniowie będą rozwiązywać test na poziomie podstawowym. Na rozwiązanie zadań będą mieli 60 minut (dyslektycy - 80 minut). Po 45-minutowej przerwie gimnazjaliści przystąpią do testu na poziomie rozszerzonym. Potrwa on 60 minut (dla dyslektyków - 90 minut). Egzamin na poziomie rozszerzonym będzie zdawali tylko ci uczniowie, którzy w gimnazjum kontynuują naukę wybranego języka obcego rozpoczętą w szkole podstawowej. Gimnazjaliści mogli wybrać jeden z sześciu języków: angielski, francuski, hiszpański, niemiecki, rosyjski i włoski. Uczeń może wybrać na egzaminie tylko ten język, którego uczył się w gimnazjum jako przedmiotu obowiązkowego.
Twoja przeglądarka nie obsługuje standardu HTML5 dla audio
Przystąpienie do egzaminu jest warunkiem ukończenia gimnazjum. Jeśli uczeń z powodu choroby lub ważnych wypadków losowych nie może przystąpić do egzaminu, to będzie go pisał w drugim terminie - 4, 5 i 6 czerwca. Uczeń przyłapany na ściąganiu podczas sprawdzianu musi przystąpić do niego jeszcze raz.
Jeśli gimnazjalista przystąpi do egzaminu i napisze go słabo, ale dostanie oceny pozytywne na świadectwie, to i tak ukończy gimnazjum. Powtórka egzaminu gimnazjalnego, by poprawić jego wyniki, nie jest możliwa. Liczba punktów zdobytych z poszczególnych części (humanistycznej, matematyczno-przyrodniczej oraz z języka obcego na poziomie podstawowym) będzie miała wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej przez niego szkoły ponadgimnazjalnej.
Od tego roku prace egzaminacyjne będą ocenione całościowo, a nie według specjalnego klucza. Oznacza to, że przy ocenianiu będą brane pod uwagę także sposób myślenia i skuteczność w dojściu do rozwiązania.