Instytut Badań Edukacyjnych przedstawił wyniki badań, które zostały przeprowadzone wśród uczniów klas III gimnazjów, gdy ci pisali próbny egzamin. Wynika z nich, że gimnazjaliści mają problemy z matematyką, nie potrafią formułować własnych opinii i nie czytają lektur.
10 szkół, które w części matematycznej osiągnęły najlepsze rezultaty, to placówki w dużych miastach. Wszystkie łączy to, że ich uczniowie mieli bardzo dobre wyniki na egzaminach gimnazjalnych w poprzednich latach. To potwierdza tezę, że poziom uczniów zależy przede wszystkim od poziomu nauczania.
Jeśli chodzi o przedmioty humanistyczne, z analizy Instytutu wynika, że uczniowie mieli problemy z bardzo prostymi zadaniami; opartymi na wiadomościach podstawowych. To oznacza, że czytali pobieżnie treść zadań. Często bagatelizowali zadania i oddawali testy przed czasem.
W części dotyczącej języka polskiego uczniowie dość dobrze radzili sobie z zadaniami, ale pod warunkiem, że mieli je rozwiązać na podstawie przytoczonych fragmentów tekstu. Gorzej jeśli mieli wykazać się znajomością całego utworu, należącego do kanonu lektur szkolnych.
Z kolei jeśli chodzi o historię, to uczniowie radzili sobie z analizami danych statystycznych czy źródeł ikonograficznych. Nie wiedzieli za to, który wiek był w roku 776 p.n.e. Nie potrafili ustawić chronologicznie epoki: renesans-barok-oświecenie.
W przypadku zadań z wiedzy o społeczeństwie najsłabiej wypadło zadanie, w którym uczniowie mieli wybrać cechy charakterystyczne dla gospodarki rynkowej. Poprawnie odpowiedział co czwarty uczeń.
Tegoroczni uczniowie III klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który uczy się zgodnie z nową podstawą programową nauczania. Minister edukacji Krystyna Szumilas nie widzi potrzeby jej zmiany. To jest pewien proces. Będziemy co roku badać postępy uczniów i mam nadzieję, że co roku będziemy obserwować zmianę na dobre - powiedziała szefowa MEN.
Za miesiąc uczniowie klas III będą zdawać egzamin gimnazjalny w nowej formule. Podobnie jak do tej pory egzamin gimnazjalny będzie organizowany przez trzy kolejne dni: pierwszego dnia będzie egzamin z wiedzy humanistycznej, drugiego - z wiedzy matematyczno-przyrodniczej, a trzeciego - z języka obcego. Na egzaminie po raz pierwszy wyodrębnione są zadania z języka polskiego i matematyki. Wszystko po to, żeby można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.