Posłanka Urszula Zielińska ogłosiła, że Partia Zieloni złoży w Sejmie projekt ustawy dotyczący dopisania rowerów do listy pojazdów niskoemisyjnych, które mogą być przez państwo dofinansowane. Zieloni chcą też stworzenia specjalnego funduszu na budowę infrastruktury rowerowej w miastach.
Przewodnicząca Partii Zieloni podczas niedzielnej konferencji prasowej w Szczecinie odniosła się do rządowego program wsparcia elektromobilności. Zwróciła uwagę, że nie obejmuje on dopłat do rowerów, a jedynie do samochodów elektrycznych.
Rower to tak popularny i tak absolutnie zeroemisyjny środek transportu, który świetnie sprawdza się w miastach i naprawdę nabiera znaczenia w dzisiejszych czasach, kiedy ceny paliwa poszły w górę o ponad 50 proc. i końca nie widać - powiedziała przewodnicząca Partii Zieloni.
Zapowiedziała, że jej ugrupowanie złoży w Sejmie projekt, który "dołoży" rowery do listy pojazdów niskoemisyjnych, które mogą być przez państwo dofinansowane. Uważamy, że nie każdego w Polsce stać na drogi samochód elektryczny, na drogi samochód dostawczy elektryczny, ale prawie każdego będzie stać na rower, czy rower elektryczny - podkreśliła posłanka, która należy do klubu KO.
Zdaniem Zielonych, ceny paliwa mogą wpłynąć na wybór roweru jako codziennego środka transportu. Podkreślili też, że niezbędna jest również poprawa infrastruktury rowerowej i konieczność przyjęcia spójnej strategii budowy dróg.
Budżety samorządów są z roku na rok przez obecną władze, przez Zjednoczoną Prawicę ucinane. Te pieniądze są centralizowane i do budżetów samorządów wpada coraz mniej. Tym samym cięte są różne wydatki, również na infrastrukturę drogową - zauważył współprzewodniczący Partii Zieloni Przemysław Słowik.
Będziemy proponować utworzenie specjalnego funduszu, który będzie mógł zasilić tylko i wyłącznie budowę infrastruktury rowerowej w miastach. Funduszu, o który będą mogły zabiegać samorządy - dodał.
Niedzielne spotkanie podsumowało dwudniowe obrady Zielonych w Szczecinie.