Warszawski Zarząd Transportu Miejskiego weźmie pod lupę stan klimatyzacji w autobusach i tramwajach. Spływające masowo zgłoszenia o niedziałającym systemie chłodzenia wnętrz pojazdów sprawiły, że ZTM postanowił ostatecznie rozprawić się z firmami niedotrzymującymi warunków umów przewozowych.
W Warszawie podczas ostatnich kilku dni temperatura powietrza przekraczała w ciągu dnia 30 stopni Celsjusza. Narzekaniom pasażerów podróżujących pojazdami z niesprawną klimatyzacją nie ma końca. Klimatyzacja w autobusach i tramwajach musi być sprawna, inaczej pojazd nie powinien wyjeżdżać na trasę - podkreśla dyrektor ZTM Leszek Ruta. Zaznacza, że ZTM kontroluje tabor i reaguje na każdy sygnał ze strony pasażerów o niesprawnym systemie chłodzenia.
Wydaliśmy bezwzględną wojnę przewoźnikom. Przypomnieliśmy im, że jeśli pojazd jest wyposażony w klimatyzację, to musi ona być sprawna. Nasililiśmy kontrole w zajezdniach, reagujemy także na każdy sygnał ze strony pasażerów - powiedział Ruta. Podkreślił, że pojazd z niesprawnym systemem chłodzenia jest odsyłany do zajezdni, a przewoźnikowi wymierzana jest kara.
Ruta zaznaczył, że nie wszystkie pojazdy mają klimatyzację. Powiedział, że w przypadku tramwajów jest to 30 proc. pojazdów, a w przypadku autobusów system chłodzenia ma 300 z 1,4 tysiąca. Niektóre autobusy mają klimatyzację tylko w kabinie kierowcy, co może dodatkowo irytować pasażerów. Proces wymiany taboru trwa. To kwestia może jeszcze roku, gdy wszystkie autobusy będą wyposażone w klimatyzację - dodał.
Według niego niektórzy przewoźnicy mają tendencję do oszczędzania na klimatyzacji. Z kolei w autobusach, często zatrzymujących się na przystankach i do których wsiada dużo pasażerów, trudno jest utrzymać niską temperaturę. Bardzo dobrze działa system chłodzenia w pociągach SKM. Tam pasażerowie niekiedy narzekają, że jest za chłodno - powiedział.
Na komfort podróży komunikacją narzekają niektórzy pasażerowie. Miasto miało kupić nowoczesne autobusy, a niestety pasażerowie są skazani na podróżowanie bez klimatyzacji. W autobusach, które jadą z przedmieść Warszawy, temperatura sięga 40 st., zdarzają się zasłabnięcia - mówi pani Katarzyna, na co dzień podróżująca tą trasą. Dodała, że niektórzy pasażerowie awanturują się z kierowcami pojazdów. "Nie po to płacę ciężkie pieniądze za bilet, żeby jeździć w termosie" - mówił podczas kłótni z kierowcą cytowany przez nią pasażer.
Autobusy są permanentnie przegrzane a kierowcy reagują nerwowo, gdy zwraca im się na to uwagę. Nawet jeśli klimatyzacja działa, to chyba na najmniejszych obrotach. Różnica między temperaturą wewnątrz i na zewnątrz to zaledwie kilka stopni, za to zaduch jest nieporównywalnie większy. Czasami skraplająca się para woda ścieka po szybach - dodaje Mariusz, który codziennie dojeżdża do centrum z Białołęki.