Anna i Krystyna, czyli ogromne ważące 650 ton tarcze TBM będą drążyć bemowski odcinek drugiej linii metra na Karolinie. Pierwsi pasażerowie pojadą tą trasą już w 2026 roku.

REKLAMA

Ogromne tarcze TBM o imionach Anna i Krystyna rozpoczną drążenie tuneli ostatniego, bemowskiego odcinka drugiej linii metra.

Po wydrążeniu tuneli wcześniejszych odcinków linii M2, tarcze TBM zostały podzielone na mniejsze elementy. Składowane były w fabryce tzw. tubingów przy ul. Marywilskiej. To właśnie tam wiosną rozpoczęła się produkcja obudów do tuneli bemowskiego odcinka metra.

Tarcze TBM Anna i Krystyna przeszły konieczne remonty i przeglądy serwisowe. Teraz mogą przystąpić do prac na Bemowie. Każda z nich waży ponad 650 ton, ma niemal 100 metrów długości i średnicę ponad 6 metra.

Pierwsze elementy obu tarcz dotarły na stację metra Karolin specjalnym transportem pod koniec czerwca. To tu rozpocznie się budowa podziemnej trasy w kierunku stacji Bemowo.

Montaż tarcz będzie prowadzony bezpośrednio w tzw. szybie startowym, czyli tam, gdzie rozpocznie się wiercenie tuneli. W ciągu kolejnych nocy elementy tarcz TBM będą przewożone na plac budowy.

Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM
Opis / Kacper Wróblewski / RMF FM

Tunele drugiej linii metra mają 3202 m i 3296 m. Tarcze TBM mają do ułożenia 3800 prefabrykowanych pierścieni po 1,5 metra długości każdy. Maszyny od momentu uruchomienia będą pracowały 24 godziny na dobę. Jedynym powodem do zatrzymania ich pracy może być problem z podłożem lub samą maszyną.

Tarcza TBM jest w pełni zmechanizowana. Jej pracę nadzoruje 12-osobowa załoga, która pracuje na cztery zmiany. Do napędu TBM służy 16 par siłowników hydraulicznych.

Na bemowskim odcinku drugiej linii metra zaprojektowano trzy stacje. Stacja C3 Lazurowa powstaje po południowo-wschodniej stronie skrzyżowania Lazurowej i Górczewskiej. Stację C2 Chrzanów zaplanowano pod ul. Rayskiego, w rejonie skrzyżowania z Szeligowską. Stacja C1 Karolin znajduje się pod ul. Sochaczewską, po północnej stronie skrzyżowania z Połczyńską.

Koszt inwestycji to 1,9 mld zł. Pierwsi pasażerowie pojadą tą linią w 2026 roku.