"Powstanie liczba mieszkań równa deficytowi na rynku. Jeżeli mówimy, że w Polsce deficyt mieszkaniowy wynosi około milion mieszkań, to mamy nadzieję, że Narodowy Program Mieszkaniowy wyzwoli potencjał, który pozwoli zaspokoić ból mieszkaniowy" - mówi, pytany przez słuchaczy o program "Mieszkanie plus", gość Kontrwywiadu RMF FM minister infrastruktury i budownictwa. Andrzej Adamczyk dodaje, że rząd chce doprowadzić do tego, żeby każdy mógł kupić mieszkanie za 3 tys. za metr. Jak sfinansować taki program? "Uruchomimy źródła finansowania budowy mieszkań. Dlaczego nie wesprzeć polskich rodzin zasobem nieruchomości skarbu państwa, którymi Narodowy Fundusz Mieszkaniowy będzie zabezpieczał środki finansowe w oparciu o te nieruchomości" - odpowiada gość RMF FM. Dodaje, że rząd dąży do tego, żeby budowano niedrogie mieszkania w średnim standardzie i żeby każdy mógł zaspokoić swoje marzenia.
Przeprojektowanie dróg ekspresowych na system 2+2? 2+1 to wielokrotnie niższe koszty, a spełniają oczekiwania użytkowników - odpowiada minister infrastruktury. Tłumaczy, że system 2+1 to są "3 pasy - jeden w jednym kierunku a dwa w kierunku odwrotnym". Nie wszystkie drogi muszą być autostradami, nie wszystkie drogi muszą posiadać drogie urządzenia inżynieryjne - uważa gość RMF FM.
Jeżeli autostrada wyczerpuje swoje możliwości techniczne, to należy myśleć o jej rozbudowie
Andrzej Adamczyk był również pytany przez słuchaczy o rozbudowę autostrady A2. W tej chwili nie jestem w stanie odpowiedzieć na to pytanie - mówi minister. Dodaje, że "jeżeli autostrada wyczerpuje swoje możliwości techniczne, to należy myśleć o jej rozbudowie".
My też mamy nadzieję na polskie TGV
Kierunkiem dla PKP są punktualne pociągi, które jeżdżą z przyzwoitą prędkością - deklaruje Adamczyk. Jeśli uporamy się z przebudową szlaków kolejowych, to pracujemy nad taborem. Marzenia o kolejach dużych prędkości musimy mieć. Kto nie ma marzeń, nie idzie do przodu - mówi gość Kontrwywiadu. Nie jesteśmy gorsi od Niemców, Francuzów, czy Hiszpanów. My też mamy nadzieję na polskie TGV. Stoi przed nami olbrzymie wyzwanie - do wydania 67 mld - komentuje minister infrastruktury. Dodaje, że po poprzednikach zastał puste szuflady. Nie zastaliśmy żadnych projektów i jesteśmy o 2 lata opóźnieni - ocenia.
Odcinek A4 Kraków-Szarów zamknięty podczas Światowych Dni Młodzieży? Minister odpowiada, że pojawił się taki pomysł. Poprosiłem ekspertów, żeby przeanalizowali skutki zamknięcia i nie jesteśmy w stanie unieść takiego zaburzenia komunikacyjnego - mówi gość RMF FM. Jego zdaniem wówczas cały ruch samochodowy na wysokości Krakowa wylałby się na równoległe drogi krajowe i stwarzałby duże zagrożenie.
Zobacz, jak Andrzej Adamczyk odpowiadał na pytania Konrada Piaseckiego w Kontrwywiadzie RMF FM