Aż 80 proc. telefonów na numer alarmowy 112 w Polsce to zawiadomienia fałszywe lub złośliwe - zwraca uwagę Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji. Nie powinno się pod ten numer dzwonić, jeśli nie ma zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia - przestrzega resort.
Nieuzasadnione połączenia z numerem 112 stanowią w krajach Unii Europejskiej ponad 50 proc. telefonów odbieranych przez operatorów linii alarmowych.
Na numer 112 należy dzwonić wyłącznie, by powiadomić o nagłych sytuacjach zagrożenia zdrowia, życia lub mienia. Chodzi np. o pożary, wypadki drogowe, kradzieże, włamania, przypadki użycia przemocy, nagłe omdlenia, poważne uszkodzenia ciała i silne krwawienie, przypadki porażenia prądem, rozpoznania osoby poszukiwanej przez policję.
Dzwonienie na numer 112 bez potrzeby i uzasadnienia blokuje linię telefoniczną osobie, która właśnie w tej chwili może potrzebować natychmiastowej pomocy. Jak podano na stronie internetowej www.112.gov.pl, na numer 112 nie powinno się dzwonić, gdy sytuacja nie jest niebezpieczna i nie stwarza zagrożenia dla zdrowia, życia lub mienia.
Szczególnie nie powinno się wybierać numeru alarmowego w celu poinformowania, że nie potrzebuje się pomocy lub by sprawdzić, czy numer 112 naprawdę działa, ustalić dane kontaktowe firmy lub osoby, poinformować o ograniczeniach i utrudnieniach w ruchu drogowym lub o złym stanie technicznym dróg.
Nie powinno się też dzwonić na numer 112, aby uzyskać informacje o rozkładzie jazdy komunikacji miejskiej, kolejowej lub lotniczej, wykonać połączenie międzynarodowe, wezwać taksówkę, zamówić kwiaty czy danie z restauracji, wyrazić opinię na temat jakiegoś wydarzenia lub osoby publicznej, ani w celu uzyskania konsultacji i porady lekarskiej. Nie wolno dokonywać fikcyjnych zgłoszeń lub dzwonić pod ten numer dla zabawy.
Od połowy grudnia 2013 r. wszystkie zgłoszenia na numer 112 są obsługiwane przez centra powiadamiania ratunkowego. W Polsce działa ich 17 - są w każdym mieście wojewódzkim i w Radomiu. Centra obejmują teren zamieszkały przez ponad 90 proc. Polaków.
Numer 112 jest jednolitym numerem alarmowym obowiązującym na terenie całej Unii Europejskiej. Niezależnie od niego zachowane zostaną stare numery do policji, straży pożarnej i pogotowia ratunkowego - 997, 998 i 999. W przyszłości także te numery będą obsługiwane w CPR-ach, a fakultatywnie - również inne numery, np. pogotowia energetycznego lub gazowego.
Dzięki ujednoliceniu systemu skrócił się czas oczekiwania na odebranie połączenia na numer 112. W CPR połączenie jest odbierane średnio w ciągu 10 sekund. Wcześniej - średnio było to 28 sekund.
System działa w modelu operatorskim - centra powiadamiania ratunkowego obsługują zgłoszenia i przekazują informację na ich temat służbom ratunkowym. Według MAC odsiewanie zgłoszeń fałszywych lub złośliwych w CPR-ach przyczyniło się do znacznego odciążenia służb ratunkowych, które mogą się teraz zająć się tym, do czego zostały powołane.
(mpw)