Po raz dziesiąty Wyścig Górski w Limanowej będzie rundą FIA EHC – Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. Auto Moto Klub Limanowa organizuje samochodowe wyścigi górskie rangi Mistrzostw Polski od 2009 r. Już w 2011 zawody zyskały zasięg międzynarodowy, na liczącej 6031 metrów trasie rozegrano rundę FIA CEZ ( Mistrzostwa FIA Strefy Centralnej Europy) i Mistrzostw Słowacji. W 2014 po raz pierwszy do Limanowej zawitali zawodnicy startujący w FIA EHC.

REKLAMA

Po raz dziesiąty Wyścig Górski w Limanowej będzie rundą FIA EHC - Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich. Auto Moto Klub Limanowa organizuje samochodowe wyścigi górskie rangi Mistrzostw Polski od 2009 r. Już w 2011 zawody zyskały zasięg międzynarodowy, na liczącej 6031 metrów trasie rozegrano rundę FIA CEZ ( Mistrzostwa FIA Strefy Centralnej Europy) i Mistrzostw Słowacji. W 2014 po raz pierwszy do Limanowej zawitali zawodnicy startujący w FIA EHC.

Ze względów bezpieczeństwa (duże prędkości w strefie dotychczasowej mety) trasę skrócono do 5493 metrów. Pierwszym zwycięzcą polskiej rundy mistrzostw został Miloš Beneš (CZE, Osella FA 30), wyznaczając rekord toru czasem 2:03,101. Czeski kierowca powtórzył sukces także rok później.

W 2016 w Limanowej po raz pierwszy pojawili się włoscy mistrzowie: król wyścigów górskich Simone Faggioli (Norma M20 FC) i wschodząca gwiazda tej dyscypliny motorsportu Christian Merli (Osella FA 30), który zwyciężył w wyścigu i ustanowił nowy rekord trasy, 1:55,413. Kierowca z Trento wygrywał w Polsce jeszcze pięciokrotnie, ustanawiając kolejne rekordy: w 2018 przejechał trasę w 1:53,398. Serię zwycięstw Merlego przerwał jedynie w 2019 Faggioli, notując czas o 0,6 sekundy lepszy od konkurenta.

Pierwszym polskim kierowcą, który stanął na podium klasyfikacji generalnej FIA EHC w Limanowej, był Robert Steć, który w 2014 zajął 3 miejsce. Sukces Stecia powtórzył w 2022 Karol Krupa, wygrywając także Kategorię 1 (auta z nadwoziem zamkniętym).

W 2018 drugie miejsce w Kat. 1 zajął Robert Sługocki, na trzecim miejscu znalazł się wtedy Łukasz Niemiec, rok później drugie miejsce w tej kategorii zajął Konrad Biela. 2021,2022 i 2023 to już całkowita dominacja Polaków jeżdżących autami z nadwoziem zamkniętym. Oprócz wspomnianego już Krupy, na podium stawali Daniel Stawiarski, DUBAI, Piotr Parys, Waldemar Kluza i Sebastian Stec.

Tegoroczny wyścig odbędzie się w dniach 26 - 28 lipca, będzie 7 Rundą FIA EHC oraz 9 i 10 Rundą Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski.

Zawody rozpoczną się piątek od Odbioru Administracyjnego i technicznego Badania Kontrolnego. Dla kierowców startujących w GSMP badanie odbędzie się w Limanowej na parkingu przed Limanowskim Domem Kultury ( ul. Br. Czecha 4), samochody zawodników z FIA EHC kontrolowane będą w Starej Wsi, na terenie Parku Serwisowego.

Sobotnie dwa podjazdy treningowe i dwa wyścigowe 9 Rundy GSMP dla zawodników klasyfikowanych w FIA EHC będą miały charakter wyłącznie treningowy. Wielkie ściganie rozpocznie się w niedzielę 28.07: najpierw rano pierwszy podjazd treningowy, a o godz. 11:30 pierwszy podjazd wyścigowy 10 Rundy GSMP i 7 Rundy FIA EHC. Bezpośrednio po zakończeniu pierwszego podjazdu wyścigowego rozpocznie się kolejny. a całość zwieńczy ok. g. 16:00 uroczyste rozdanie nagród.

Wyścig objęli patronatem honorowym:

Ireneusz Raś, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki,

Łukasz Smółka, Marszałek Województwa Małopolskiego.

Partnerem Strategicznym wyścigu jest Województwo Małopolskie

Partnerem Głównym wyścigu jest LOTTO

Sponsorami wyścigu są m.in. marki ORLEN OIL i TYMBARK