Przed oszustami, którzy podszywają się pod numer infolinii, ostrzega Zakład Ubezpieczeń Społecznych. ZUS podkreśla, że jego konsultanci nie dzwonią do klientów w sprawie zmiany numerów telefonów do konta na Platformie Usług Elektronicznych, czy też zmiany numerów telefonów używanych w komunikacji z bankami.
Do ZUS docierają sygnały o tzw. spoofingu telefonicznym. Numer i nazwę dzwoniącego, które wyświetlają się na ekranie telefonu, da się zafałszować. W ten sposób oszust podszywa się pod dowolny numer lub nazwę kontaktu.
Mimo że na naszym telefonie wyświetla się informacja o dzwoniącym lub piszącym wiadomość, w rzeczywistości jest to ktoś inny. W ten sposób coraz częściej oszuści udają konsultantów banków czy przedstawicieli urzędów. Dlatego nigdy nie podawajmy dzwoniącemu danych osobowych, w tym danych logowania do PUE ZUS.
W ostatnich dniach otrzymujemy od klientów zgłoszenia, że odebrali połączenia z numeru infolinii ZUS 22 560 16 00, taki numer wyświetlił się na telefonie klienta. Dzwoniący łamaną polszczyzną zapytał, czy klient potwierdza zmianę numeru telefonu do konta PUE i czy w imieniu ZUS ma poinformować banki o zmianie numeru telefonu. Zdarzały się również prośby o podanie loginu do konta w banku, w przypadku, gdy klient do PUE loguje się przez bankowość elektroniczną, bo zostanie zablokowany dostęp do PUE - mówi Karol Jagielski z zachodniopomorskiego oddziału ZUS.
Jak rozpoznać, że dzwoni oszust? Zgodnie z naszymi standardami, kiedy jest konieczny kontakt pracownika z klientem, nasi konsultanci podają swoje imię i nazwisko. Przekazują informację merytoryczną, zazwyczaj związaną z pytaniem klienta. Ponadto połączenia te mogą też dotyczyć wezwania na kontrolę zwolnienia lekarskiego lub prowadzonej przez ZUS konkretnej sprawy klienta. Nigdy podczas rozmowy zdalnej nie zmieniamy numeru telefonu, który służy do uwierzytelnienia w systemie - dodaje Karol Jagielski.