Chcemy, by ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym trafiła jak najszybciej do Sejmu, czyli do końca roku - powiedział PAP Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Rząd we wtorek przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.

Chcemy, by ustawa o Centralnym Porcie Komunikacyjnym trafiła jak najszybciej do Sejmu, czyli do końca roku - powiedział PAP Mikołaj Wild, pełnomocnik rządu ds. CPK. Rząd we wtorek przyjął uchwałę w sprawie przyjęcia "Koncepcji przygotowania i realizacji inwestycji Port Solidarność – Centralny Port Komunikacyjny dla Rzeczypospolitej Polskiej". Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a port ma być budowany przez kolejnych osiem lat.
Mikołaj Wild /Grzegorz Michałowski /PAP

Jak powiedział Wild, priorytety na najbliższe tygodnie to specustawa m.in. przyspieszająca proces inwestycyjny oraz powołanie spółki, której zostanie powierzona inwestycja jako całość. Ma ona być podmiotem ze 100-procentową własnością Skarbu Państwa.

Musimy wszyscy starać się, aby ustawa trafiła jak najszybciej do Sejmu, do końca tego roku - powiedział. Gdy będziemy mieli te dwa elementy, to uruchomimy trzeci element, czyli wszczęcie postępowań środowiskowych na podstawie nowej ustawy przez spółkę specjalnego przeznaczenia - dodał. Postępowania środowiskowe powinny ruszyć na początku przyszłego roku, na podstawie właśnie tej ustawy. Ostatecznym terminem jest koniec pierwszego kwartału 2018 r. - mówił.

Pytany o nadzór nad spółką Wild ocenił, że "musi mieć narzędzia efektywnego nad nią nadzoru".

Jak poinformowało we wtorkowym komunikacie Centrum Informacyjne Rządu, Wild rekomenduje wybudowanie Centralnego Portu Komunikacyjnego w Stanisławowie w gminie Baranów koło Grodziska Mazowieckiego.

"Budowa nowego obiektu jest konieczna, bo Lotnisko Chopina nie może pełnić funkcji dużego portu przesiadkowego. Niedługo nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu - jego przepustowość jest na wyczerpaniu (od lipca 2016 r. do lipca 2017 r. ruch na tym lotnisku wzrósł o 24,7 proc.). Nowo tworzony obiekt przejmie ruch cywilny z Lotniska Chopina" - poinformowało CIR w komunikacie.

Jak przekazano, nowe lotnisko, usytuowane między Łodzią a Warszawą, ma być jednym z największych przesiadkowych portów lotniczych w Europie. Po pierwszym etapie budowy ma obsługiwać do 45 mln pasażerów rocznie, a docelowo nawet ok. 100 mln.

Lotnisko ma powstać na ok. 3000 ha gruntów. Obiekt wraz z towarzyszącą infrastrukturą drogową i kolejową ma kosztować ok. 30-35 mld zł. Do końca 2019 r. mają trwać prace przygotowawcze, a sam port ma być budowany przez kolejnych 8 lat, czyli powinien być otwarty w 2027 r. "Przewidziano także stworzenie prawnych i infrastrukturalnych warunków do ulokowania w otoczeniu Portu Solidarność nowego miasta, w skład którego mogłyby wchodzić np. parki biznesu, centrum targowo-wystawiennicze i kongresowe obsługujące region Europy Środkowej, a także inne centra konferencyjne oraz obiekty biurowo-administracyjne. Oznacza to, że od początku w sposób przemyślany będzie można stworzyć nowe miasto" - napisano w komunikacie.