​Urząd Morski w Gdyni uruchomił przetarg na wykonanie robót budowlanych przy przekopie Mierzei Wiślanej. Szuka wykonawców samego przekopu, wraz ze śluzą i portem wewnętrznym oraz Wyspą na Zalewie Wiślanym.


Uruchomienie tego przetargu zapowiedział ostatniego dnia 2018 roku minister gospodarki morskiej i żeglugi śródlądowej. W środę Urząd Morski w Gdyni zamieścił informację o przetargu na swoich stronach internetowych. Jak poinformowała rzeczniczka Urzędu Magdalena Kierzkowska, chodzi o przetarg na wykonanie robót budowlanych w ramach projektu pn. "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską - Część I".

Również ostatniego dnia 2018 roku ogłoszenie o zamówieniu na wykonanie robót budowlanych zostało przekazane Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich. Publikacja ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (na stronie TED) nastąpi do 5 dni od dnia przesłania ogłoszenia. Tego samego dnia ogłoszenie ukaże się również na stronie Urzędu, w zakładce zamówienia publiczne powyżej 30 tys. euro. Przewidywany termin otwarcia przetargu to marzec 2019 roku.

Urząd Morski w Gdyni jest w trakcie uzyskiwania kolejnych pozwoleń dla inwestycji. Przetarg, pomimo iż ogłoszony wcześniej, otwarty zostanie dopiero po uzyskaniu wszystkich niezbędnych do realizacji inwestycji pozwoleń.

Projekt planujemy ogłosić w 3 przetargach: pierwszy, który zgłoszono do publikacji 31.12.2017 r. - na wykonanie samego przekopu przez Mierzeję wraz ze śluzą i portem zewnętrznym oraz wyspą na Zalewie Wiślanym; drugi, w pierwszej połowie 2019 roku, na prace na rzece Elbląg polegające na obudowie brzegów oraz robotach czerpalnych; i na końcu trzeci, na roboty pogłębiarskie na Zalewie Wiślanym - w zależności od stanu zaawansowania budowy wyspy przewidujemy, iż nastąpi to za półtora do dwóch lat- poinformowała Kierzkowska.

Zgodnie z informacjami MGMiŻŚ podstawą realizacji inwestycji jest Uchwała Rady Ministrów z 24 maja 2016 r. w sprawie ustanowienia programu wieloletniego o nazwie "Budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską w latach 2016-2022". Celem programu - zaznacza resort - jest zapewnienie bezpieczeństwa i obronności w regionie poprzez otwarcie Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie oraz na inne istniejące drogi wodne.

Kanał żeglugowy ma doprowadzić także do zniesienia istniejących barier infrastrukturalnych, które ograniczają rozwój północno-wschodniej części Polski - informowało MGMiŻŚ. Według resortu jego realizacja będzie również gwarancją swobodnej żeglugi statków.

Inwestycja ma kosztować ok. 880 mln zł; będzie finansowana w całości z budżetu państwa. Według rządu przekop Mierzei Wiślanej to inwestycja kluczowa, która ma ożywić gospodarczo Warmię i Mazury, a jednocześnie projekt ten realizowany jest pod kątem bezpieczeństwa państwa.

Według proponowanych rozwiązań, kanał żeglugowy przez Mierzeję Wiślaną będzie miał 1,3 km długości i 5 metrów głębokości. Ma umożliwić wpływanie do portu w Elblągu jednostek o parametrach morskich, tj. zanurzeniu do 4 m, długości 100 m, szerokości 20 m.

Opracowanie: