Griffin - pierwsza polska elektryczna lokomotywa wielosystemowa - powstała w zakładach Newag w Nowym Sączu. Może być zasilana prądem o różnym napięciu i dzięki temu jeździć po torach niemal całej Europy.
Lokomotywa może być zasilana z sieci trakcyjnej o napięciu trzech tysięcy wolt prądu stałego lub 15 i 25 tysięcy wolt prądu przemiennego. Dzięki temu pociągi przyjeżdżające do kraju, gdzie jest inne napięcie w trakcji nie muszą tracić czasu na zmianę lokomotywy. Nasz Grffin zakończył już pierwszą część testów na torze w Czechach - powiedział prezes Newagu Zbigniew Konieczek.
Sfinalizowaliśmy rozmowy z jednym z partnerów, przewoźnikiem prywatnym i ta lokomotywa w najbliższym czasie będzie tam dostarczona na testy. Mam nadzieję, że te testy zakończą się pozytywnie - dodał Konieczek.
Jeśli lokomotywa przejdzie wszystkie testy - jest szansa, że już pod koniec roku wejdzie do seryjnej produkcji.
Mamy już kilka zagranicznych zamówień. W kraju w tej chwili jest mały popyt na lokomotywy, natomiast to, co u nas jest produkowane, czyli określone zespoły trakcyjne, spalinowe, mamy wiele zamówień na 2014 i 2015 rok - powiedział prezes Newagu.
Firma Newag dostarcza pojazdy do kilku krajów na świecie.