Potwierdzają się informacje dziennikarzy RMF FM: ponad 131 miliardów złotych ma kosztować budowa Centralnego Portu Komunikacyjnego, która potrwa do 2032 roku. Tak wynika z przyjętego dziś przez rząd nowego harmonogramu budowy największego lotniska w Polsce.

42,7 mld zł pochłonie budowa samego lotniska w Baranowie między Łodzią a Warszawą (czyli terminali i pasów startowych), a 76,8 mld zł - inwestycje kolejowe, w tym budowa Kolei Dużych Prędkości. Dzięki niej z Dworca Centralnego w Warszawie na lotnisko będzie można dojechać w ciągu 20 minut, a z Warszawy do Łodzi - w ciągu 40 minut.

Lotnisko w Baranowie ma być gotowe w trzecim kwartale 2032 roku. 

Minister funduszy: O 15 mld zł więcej na szybką kolej linii "Y" w programie CPK

Minister funduszy i polityki regionalnej Katarzyna Pełczyńska-Nałęcz podkreśliła, że zmieniony przez rząd program CPK zwiększa o 15 mld zł finansowanie tzw. linii Y, czyli szybkiej kolei między metropoliami, a o 9 mld zł zmniejsza inwestycje w kolej subregionalną.

Szefowa resortu funduszy zwróciła uwagę, że zgodnie z nowym programem szybka kolej ominie Kalisz, co podniesie koszty budowy o 3 mld złotych. 

Wykluczy to również 400-tys. aglomerację kalisko-ostrowską z dostępu do kolei dużej prędkości - dodała. Przekazała też, że inwestycje w ramach CPK, takie jak połączenie Płock-Warszawa-Grudziądz-Gdańsk, zostały odłożone na okres po 2032 roku.

"To równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina"

Inwestycja w CPK będzie realizowana przy wykorzystaniu środków Skarbu Państwa, pieniędzy unijnych, a także środków zewnętrznych - np. długu bankowego, obligacji emitowanych przez spółkę CPK, itp.

Uruchomienie lotniska CPK będzie równoznaczne z przeniesieniem ruchu komercyjnego z lotniska Chopina w Warszawie. W ten sposób zapewniona zostanie rentowność CPK - podano w komunikacie.