Z e-usługi MSW "Historia pojazdu" korzystasz na własną odpowiedzialność. Jak przekonał się nasz reporter Krzysztof Zasada, dane o autach sprawdzanych na rządowej stronie internetowej - www.historiapojazdu.gov.pl - nie zawsze są... zgodne z rzeczywistością.
Centralny Ośrodek Informatyki, który odpowiada za projekt, ma świadomość, że na razie nie jest on doskonały. To dlatego, że ze swych obowiązków nie najlepiej wywiązują się niektóre podmioty, które muszą zgłaszać informację o pojazdach do centralnego systemu.
Są to stacje kontroli pojazdów, wydziały komunikacji w starostwach, ubezpieczyciele, policja - i jakość tych danych w ogromnej mierze zależy od rzetelności tych poszczególnych podmiotów, które to robią - mówi Marcin Malicki z ośrodka. Jak dodaje, MSW może dyscyplinować nie wszystkie te wymienione podmioty. Ma się to zmienić za dwa lata. Trwają pracę nad nowym systemem: CEPiK 2.0, a także nad nowelizacją przepisów. Mają one m.in. ustalać terminy, w których zobowiązani do raportowania muszą zamieszczać w bazie wszelkie informacje.
Do tej pory historię pojazdu na rządowej stronie internetowej sprawdziło 323 tysiące osób.
Przypomnijmy, że MSW uruchomiło bezpłatną usługę "Historia pojazdu" w czerwcu. Dane z Centralnej Ewidencji Pojazdów (CEPiK) można uzyskać online na stronie www.historiapojazdu.gov.pl. By skorzystać z usługi niezbędny jest numer nadwozia VIN, data pierwszej rejestracji oraz numer rejestracyjny pojazdu. Udostępniane są jedynie dane o pojeździe, a nie o właścicielu lub posiadaczu auta.
Kupujący auto w założeniu może sprawdzić m.in. markę, model, rok produkcji, datę pierwszej rejestracji i termin badania technicznego auta oraz dane o miejscu zarejestrowania, a także liczbę właścicieli pojazdu. Udostępniona jest także informacja o tym, że pojazd został zgłoszony jako skradziony, o ubezpieczeniu pojazdu, jak również dane o pojemności i mocy silnika, dopuszczalnej masie i ładowności, liczbie miejsc. Można też znaleźć informację o dacie pierwszej rejestracji za granicą oraz o odczycie licznika przebiegu pojazdu, który został zarejestrowany podczas ostatniego badania technicznego.