Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów zwrócił się do prokuratury o zbadanie działalności firmy 4YouAirlines. Spółka sprzedaje bilety lotnicze, a według urzędu nie ma odpowiedniego certyfikatu ani upoważnienia do wykonywania przelotów na oferowanych kierunkach.
UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie 4YouAirlines już 26 sierpnia. Z napływających do urzędu sygnałów wynikało, że przedsiębiorca może wprowadzać konsumentów w błąd co do charakteru świadczonych usług i własnej sytuacji prawnej.
Spółka na przełomie lipca i sierpnia bieżącego roku rozpoczęła sprzedaż biletów lotniczych za pośrednictwem strony internetowej sugerując, że jest przewoźnikiem lotniczym, który rozpocznie loty 3 listopada tego roku. Tymczasem z informacji, jakie UOKiK uzyskał z Urzędu Lotnictwa Cywilnego, wynika, że przedsiębiorca nie jest przewoźnikiem lotniczym, ponieważ nie otrzymał wymaganych prawem dokumentów: certyfikatu, koncesji i upoważnienia na wykonywanie przelotów na oferowane kierunki. Urząd ustalił też, że nie jest możliwe, by przedsiębiorca uzyskał te dokumenty przed 3 listopada tego roku.
W opinii UOKiK nieprawdziwe mogą być również zamieszczone na stronie internetowej przedsiębiorcy informacje na temat floty, jaką dysponuje. Spółka informuje, że leasinguje samoloty od ukraińskiego przewoźnika Yanair. Z informacji uzyskanych przez Urząd wynika jednak, że żaden polski przewoźnik lotniczy nie ma zgody na eksploatację statków powietrznych tego przewoźnika, a 4You Airlines nie ma uprawnień do zawarcia umowy leasingu samolotów.
Niepokój Urzędu wzbudził także fakt, że jak dotąd przedsiębiorca nie odpowiedział na wezwanie i nie skontaktował się z UOKiK-iem w celu udzielenia wyjaśnień w związku z trwającym postępowaniem.
UOKiK opublikował wskazówki dla klientów spółki. Urząd podkreśla, że osoby, które zapłaciły kartą płatniczą za usługę sprzedawaną przez 4You Airlines, mogą w razie niewykonania umowy skorzystać z opcji charge-back (zwrotu ceny).
W przypadku, gdy potwierdzą się podejrzenia Urzędu, konsumenci będą mogli skorzystać również z prawa do odstąpienia od umowy z powołaniem się na przepisy kodeksu cywilnego dotyczące niemożliwości świadczenia.
Należy w tym celu przesłać na adres 4You Airlines oświadczenie o odstąpieniu od umowy (z podaniem danych umożliwiających jej identyfikację) oraz zażądać zwrotu ceny zapłaconej za bilet. Z uwagi na to, że przy zakupie biletów 4You Airlines w istocie pośredniczyło między konsumentem a spółką Alfa Star S.A. z Radomia, obecnie jest to V.M. Mantowani Plotyn Travel LTD., Urząd sugeruje przesłanie oświadczenia o odstąpieniu od umowy wraz z żądaniem zapłaty także do pośredników - czytamy w komunikacie.
Ponadto UOKiK zastrzega: W sytuacji, gdy biorąc pod uwagę przedstawione powyżej okoliczności związane z działalnością prowadzoną przez 4You Airlines, konsument uzna, że przy zawieraniu umowy został wprowadzony w błąd, może także na podstawie ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym żądać unieważnienia umowy i zwrotu zapłaconej ceny.
(mal)