Od początku sporu o rządowy samolot Kancelaria Premiera nie zamierzała umożliwić prezydentowi przelotu do Brukseli. Taki wniosek wypływa z korespondencji między Kancelariami Prezydenta i Premiera, do której dotarła reporterka RMF FM Agnieszka Burzyńska. Przeczy to temu, co jeszcze w sobotę w Kontrapunkcie RMF FM i „Newsweeka” mówił wicepremier Grzegorz Schetyna.

Jeżeli byłaby sugestia, pismo, rozmowa, że ten samolot powinien wrócić, nie byłoby z tym problemów - przekonywał na antenie RMF FM wicepremier i prawa ręka Donalda Tuska:

Z pism, które przejrzała nasza reporterka wyłania się następujący przebieg wypadków: Kancelaria Prezydenta zamawia samolot już 3 października, po czym uznaje, że sprawa jest załatwiona. Z drugiej strony nie ma żadnych odpowiedzi ani żadnych sugestii, iż samolotu mogłoby nie być, choćby ze względu na chorobę pilota. Na dwa dni przed wylotem szef pułku informuje obie strony, że ma kłopot, bo samolot jest tylko jeden.

Pismo ministra Arabskiego nie pozostawia żadnych złudzeń. Szef Kancelarii Premiera wydaje polecenie, iż Tupolew ma pozostać do wyłącznej dyspozycji premiera; ma stać niewykorzystany w Brukseli przez trzy dni. To trochę dziwne, ponieważ do tej pory zwykle samoloty wracały do Warszawy. Jak się nieoficjalnie dowiedziała reporterka RMF FM Agnieszka Burzyńska, piloci owej maszyny byli całkowicie zaskoczeni tym, że mają w Brukseli pozostać i w ostatniej chwili zamawiali hotel.

Kancelaria Prezydenta podejmuje jeszcze jedną próbę. 15 października, czyli w dniu rozpoczęcia szczytu, rano wysyła prośbę o dwie małe maszyny Jak 40. W odpowiedzi z Kancelarii Premiera przychodzi faks i informacja, że „delegacja w składzie określonym przez premiera udała się już do Brukseli, w związku z powyższym wniosek uważam za bezzasadny”.

:

1) Pismo do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów od Kancelarii Prezydenta RP informujące o konieczności zabezpieczenia przelotów Prezydenta RP z dnia 3 października 2008 r.

2) Pismo do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów od Kancelarii Prezydenta RP z informacją o godzinach przelotu Prezydenta RP z 13 października 2008 r.

3) Pismo do wiadomości Kancelarii Prezydenta RP na temat koordynacji wylotów do Brukseli z dnia 14 października 2008 r.

4) Pismo do Kancelarii Prezydenta RP od Dowódcy 36 SPLT z 14 października 2008 r.

5) Pismo do Dowódcy 36 SPLT od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z dnia 14 października 2008 r.

6) Pismo do Kancelarii Prezesa Rady Ministrów od Kancelarii Prezydenta RP z prośbą o zapewnienie dwóch samolotów JAK 40 z dnia 15 października 2008 r.

7) Pismo do Kancelarii Prezydenta RP od Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z odmową udostępnienia dwóch samolotów JAK 40 z dnia 15 października 2008 roku.