W kalendarzu dziś Międzynarodowy Dzień Telefonu Zaufania dla Dzieci i Młodzieży. Chcemy więc przypomnieć o istnieniu takiej linii również w naszym kraju, która jak pokazują dane statystyczne - z roku na rok jest coraz bardziej oblegana. Prowadzi ją Fundacja Dajemy Dzieciom Siłę, która informuje, że liczba telefonów z prośbą o pomoc sięga - tylko w ciągu jednego miesiąca - średnio aż pięciu tysięcy.
Zapotrzebowanie jest ogromne! - mówi Monika Kamińska z Fundacji Dajemy Dzieciom Siłę. Coraz częściej dochodzi też do interwencji, w których konsultanci informowani przez dzieci o podejmowanej właśnie próbie samobójczej - podejmują działania w celu ratowania życia i zdrowia swoich rozmówców.
Wtedy uruchamiamy procedury, które mają zapewnić bezpieczeństwo dziecku. Najwięcej takich interwencji odnotowaliśmy w marcu i było to ponad sto, czyli najwięcej od początku istnienia fundacji - wyjaśnia Monika Kamińska.
Najmłodsi, decydujący się na uzyskanie pomocy poprzez rozmowę telefoniczną z konsultantem fundacji, wskazują najczęściej na samotność, brak uwagi ze strony najbliższych dorosłych i bagatelizowanie ich problemów. W konsekwencji informują o utracie chęci i sensu życia.
Co istotne, Telefon Zaufania to pomoc nie tylko w skrajnych przypadkach. Konsultanci fundacji są gotowi pomóc swoim rozmówcom także w sprawach codziennych, o których dzieci nie chcą rozmawiać z rodzicami czy najbliższymi.
Tematy, które poruszamy z dzwoniącymi do nas dziećmi, nastolatkami to także ich codzienność. To czasem problemy w szkole, problemy z nauką, ale też np. zakochanie, miłość - wyjaśnia Monika Kamińska.
A - czyli anonimowość. Konsultanci fundacji nie nagrywają rozmów ani nie pytają o żadne personalia swojego rozmówcy. Nie wymagają podania imienia, nazwiska, ani tym bardziej adresu. Wyjątek od tej zasady stanowi sytuacja, kiedy konsultant stwierdza, że w trakcie rozmowy życie dziecka jest zagrożone.
B - czyli bezpłatne połączenia. Zadzwonić pod numer 116 111 można z dowolnego telefonu, nie ponosząc żadnych kosztów.
C - to cierpliwość, czyli gwarancja, że konsultanci wysłuchają wszystkiego, co dzwoniący do nich mają do powiedzenia i we wszystkim postarają się pomóc.
D - oznacza dyskrecję. Rozmowa między konsultantem a dzwoniącym toczy się między dwiema osobami i cała jej treść zostaje między nimi.
"Linia 116 111 od 2020 roku działa codziennie, 24 godziny na dobę. Jest obsługiwana przez wykwalifikowanych psychologów i pedagogów, którzy potrafią rozmawiać z młodymi ludźmi o ich problemach i mogą udzielić im profesjonalnej porady w sytuacjach kryzysowych. Konsultanci współpracują z ogólnopolską siecią instytucji i organizacji, które w przypadku podejrzenia, że zdrowie lub życie dziecka jest poważnie zagrożone są uprawnieni do inicjowania interwencji policyjnej" - czytamy na stronie Fundacji.
Rodzice i nauczyciele też potrzebują wsparcia i informacji w zakresie przeciwdziałania i pomocy psychologicznej dzieciom przeżywającym kłopoty i trudności.
800 100 100 to bezpłatna i anonimowa pomoc telefoniczną i online dla rodziców i nauczycieli w sprawach bezpieczeństwa dzieci.
Zdarza się, że dziecko doświadcza agresji i przemocy w szkole, cyberprzemocy i zagrożeń związanych z nowymi technologiami, wykorzystania seksualnego, kontaktu z substancjami psychoaktywnymi, depresją i obniżonym nastrojem, myślami samobójczymi, zaburzeniami odżywiania. Nasi terapeuci i prawnicy udzielają konsultacji psychologicznych. Pomagają w zakresie podejmowania interwencji w przypadku podejrzenia przestępstw wobec dzieci, w szczególności wykorzystywania seksualnego, oraz pomocy psychologicznej dla dzieci doświadczonych przemocą i wykorzystywaniem seksualnym i uczestniczących w charakterze świadków i pokrzywdzonych w procedurach prawnych - informuje Fundacja.