Michał Matczak, pseudonim Mata przez wielu krytyków uważany jest za powiew świeżości w polskiej muzyce. Kim jest ten artysta, co już osiągnął i skąd wziął się jego pseudonim?
Michał Matczak, Mata urodził się we Wrocławiu w 2000 roku. Jest synem prof. Marcina Matczaka oraz Arletty Śliwińskiej-Matczak.
Uczył się w II Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. Stefana Batorego w Warszawie. W 2019 roku zdał maturę międzynarodową. Przedstawił na niej esej pt. "Ewolucja języka w polskim hip-hopie w latach 2001-2014 na przykładzie twórczości Jacka Granieckiego ps. <<Tede>>".
Mata zdobył popularność w bardzo młodym wieku. Raper miał 19 lat, kiedy na serwisie YouTube pojawił się teledysk do jego singla "Patointeligencja". Utwór opisujący życie nastolatków z dobrych domów w ciągu kilku dni został odsłuchany prawie 10 mln razy. Piosenka Michała Matczaka była także szeroko komentowana w mediach.
Muzyk został wyróżniony tytułem Warszawiaka Roku 2019 w plebiscycie Warszawianki.
W rozmowie z dziennikarzem cgm.pl raper przyznał, że to ojciec wymyślił mu pseudonim i wspierał po podczas wejścia na rynek muzyczny.
W 2020 roku Michał Matczak wydał debiutancki album studyjny "100 dni do matury". Płyta szybko uzyskała status diamentowej. Wielu krytyków uznało składankę za bardzo udaną.
Kariera Maty nabrała rozpędu. We wrześniu 2021 roku jako pierwszy żyjący artysta z Polski przekroczył barierę 2 mln słuchaczy na serwisie Spotify.
1 października premierę miał kolejny album rapera - "Młody Matczak". Płyta również zyskała status diamentowej, o czym Mata poinformował na gali "Fryderyki". Podczas wydarzenia rapera wyróżniono w dwóch kategoriach: Fonograficzny debiut roku oraz Album roku Hip Hop. Zarówno "100 dni do matury", jak i "Młody Matczak" zostały sprzedane w nakładzie przekraczającym 150 tys.
W październiku Michał Matczak zagrał koncert dla gigantycznej publiczności. Pod sceną na lotnisku w Bemowie zgromadziło się około 40 tys. fanów. Był to jeden z największych koncertów w historii polskiego hip-hopu.
Pod koniec 2021 roku Mata zaangażował się także w kampanię reklamową znanej sieci fast foodów.