W styczniu 2014 roku ruszą prace nad rozkładem jazdy dla Pendolino - poinformował pełnomocnik PKP PLK ds. rewitalizacji linii kolejowych Piotr Malepszak. Superszybki pociąg będzie jeździł po polskich torach od grudnia 2014 roku.

W przyszłym roku kolejarze układający rozkład będą mieli dodatkowe zadanie - po raz pierwszy muszą w nim uwzględnić kupione przez PKP Intercity składy Pendolino. Co do zasady, układanie rozkładu zawsze zaczyna się od wpisania do niego pociągów międzynarodowych, następnie międzywojewódzkich, a na koniec regionalnych. Tym razem także zaczniemy od międzynarodowych, a następnie wpiszemy najszybsze, czyli Pendolino, a dopiero później pozostałe: dalekobieżne i regionalne - wyjaśnił Malepszak. Dodał, że kolejarze chcą tak wpisać Pendolino do rozkładu, by jego kursy nie kolidowały z innymi pociągami. Taka specyfika układania rozkładu jazdy gwarantuje pasażerom, że pociągi kategorii EIC Premium pokażą swoje możliwości - podkreślił.

Maksymalna prędkość, z jaką obecnie mogą jeździć pociągi w Polsce to 160 kilometrów na godzinę. Torów, na których mogą rozwijać taką prędkość, jest w naszym kraju około 2 tysięcy kilometrów. Kolejarze zapewniają, że w ciągu najbliższych czterech lat powstanie 700 km torów, na których pociągi będą mogły się rozpędzać do 200 km/h.

Od wprowadzenia nowego rozkładu jazdy w grudniu 2014 r. pociągi przyspieszą do 200 km/godz. na stukilometrowym odcinku Olszamowice-Zawiercie. Rok później dojdzie kolejny odcinek o długości 80 km z Grodziska Mazowieckiego do Idzikowic, a od końca 2017 r. - 44 km z Idzikowic do Olszamowic - wyjaśnił Malepszak.

(mn)