Od soboty kierowcy będą mogli korzystać z pierwszego z w sumie trzech budowanych górskich odcinków ekspresowej S7: od Skomielnej Białej do Rabki Zdroju i dalej z dwujezdniowej drogi głównej przyspieszonej do Chabówki. Trzy odcinki nowej zakopianki liczą w sumie 16,7 km. Na trasie powstaje najdłuższy w Polsce - ponad 2-kilometrowy - tunel. Budowa wszystkich trzech odcinków powinna zakończyć się do 2021 roku.
Całą inwestycję podzielono na odcinki: Lubień - Naprawa, Naprawa - Skomielna Biała wraz z budową tunelu i Skomielna Biała - Chabówka.
Jutro do użytku oddany zostanie pierwszy z nich. Z ponad 6-kilometrowego odcinka od Skomielnej Białej do Chabówki ponad jedna trzecia - około 2,3 km - poprowadzona została na wiaduktach. Powstało ich siedemnaście - najdłuższy i najwyższy ma kilometr długości i 50 metrów wysokości.
Z węzła Skomielna poprowadzono zjazdy na Wadowice i Nowy Sącz, do drogi krajowej nr 28 i do starego przebiegu krajowej "7". Z kolejnego węzła - Zabornia - zjechać można na krajową "47" w kierunku Nowego Targu i Zakopanego oraz na krajową "7" do Chyżnego i granicy państwa ze Słowacją. Na Zbójeckiej Górze powstało miejsce obsługi podróżnych.
Droga ekspresowa kończy się węzłem Zabornia w Rabce Zdroju, do którego dobudowany został liczący około kilometra dwujezdniowy fragment trasy krajowej nr 47 do Chabówki - i tam włączony został do istniejącego już dwujezdniowego fragmentu Chabówka - Rdzawka.
Na całym odcinku nowej zakopianki powstaje w sumie 38 obiektów inżynierskich - to mosty, wiadukty, estakady - i dwukomorowy tunel o długości 2,06 km.
Odcinek S7 Skomielna Biała - Rabka Zdrój i nowy odcinek krajowej "47" klasy głównej przyspieszonej od Rabki do Chabówki budowała włoska firma Salini Impregilo z Mediolanu. Koszt inwestycji sięgnął około 615 mln złotych. Gwarancja jakości wykonanych prac będzie obowiązywała przez 10 lat.
Łączny koszt budowy około 16,7 km nowej zakopianki - z czego 15,8 km ma parametry drogi ekspresowej - sięga natomiast blisko 2,5 mld złotych.
Inwestycja jest współfinansowana ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020: wysokość dofinansowania to ponad 1,3 mld złotych.
Według zapowiedzi, jeszcze w tym roku udostępniony będzie liczący 7,6 km odcinek Lubień - Naprawa z tymczasowym włączeniem do starej "7", którą kierowcy będą omijać budowę tunelu. Ostatnim odcinkiem: Naprawa - Skomielna Biała o długości około 3 km kierowcy pojadą natomiast w 2021 roku - po zakończeniu budowy ponad 2-kilometrowego tunelu.