Od środy na płatnym odcinku autostrady A2 Nowy Tomyśl – Konin obowiązują wyższe opłaty dla samochodów ciężarowych. Stawki dla aut osobowych i motocykli oraz tak zwanych pojazdów nienormatywnych pozostały bez zmian. Zmiana stawek za przejazd 150-kilometrowym odcinkiem trasy obowiązuje od godz. 6.00 rano.
Koszt przejazdu każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady między Nowym Tomyślem a Koninem dla poszczególnych kategorii pojazdów wynosi od środy: dla pojazdów kategorii 2 (pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze oraz motocykle i pojazdy samochodowe o dwóch osiach z przyczepami) - 31 zł, dla pojazdów kategorii 3 (pojazdy samochodowe o trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o dwóch osiach, z których co najmniej jedna wyposażona jest w koła bliźniacze z przyczepami) - 47 zł, dla pojazdów kategorii 4 (pojazdy samochodowe o więcej niż trzech osiach oraz pojazdy samochodowe o trzech osiach z przyczepami) - 73 zł.
Rzeczniczka Autostrady Wielkopolskiej SA (AWSA) Zofia Kwiatkowska, pytana o powód podwyżki tłumaczy, że to pierwsza od czterech lat zmiana stawek za przejazd dla aut ciężarowych, są też one "zdecydowanie niższe od stawek maksymalnych, do których dopuszcza umowa koncesyjna". AWSA kształtuje swoją politykę w zakresie poziomu opłat w oparciu o realne koszty utrzymania autostrady, wieloletni plan inwestycyjny oraz koszty obsługi kredytów. Należy pamiętać, że całkowite ryzyko związane z ruchem i przychodami spoczywa jedynie na koncesjonariuszu - dodaje.
Według rzeczniczki, spółka zdecydowała o utrzymaniu w 2019 roku dotychczasowych opłat za przejazd koncesyjną autostradą A2 dla pojazdów pierwszej i piątej kategorii. Motocykle i auta osobowe za przejazd każdym z trzech 50-kilometrowych odcinków autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem, a Koninem zapłacą - tak jak do tej pory 20 zł - powiedziała Zofia Kwiatkowska.
Pieniądze uzyskane z opłat za przejazd AWSA przeznacza na podwyższanie jakości autostrady, czyli m.in. bieżące zimowe i letnie utrzymanie autostrady, w tym jej eksploatację, ciężkie utrzymanie tzn. wzmocnienie nawierzchni, remonty i modernizacje. Środki te trafią również rozbudowę obwodnicy Poznania, tj. poszerzenie o trzeci pas ruchu 16-km odcinka obwodnicy od węzła Poznań Zachód do węzła Poznań Krzesiny, dobudowę i rozbudowę ekranów akustycznych, a także na spłatę kredytów bankowych zaciągniętych w bankach komercyjnych.
W komunikacie dotyczącym wzrostu opłat AWSA podała, że czynnikiem wpływającym na wysokość stawek jest m.in. fakt, że opłaty za przejazd autostradami koncesyjnymi nie są zwolnione z 23 proc. podatku VAT. To oznacza, że opłat na autostradach koncesyjnych nie można porównywać ze stawkami na autostradach publicznych.
Oprac ug