Na 1 listopada zaplanowano rozszerzenie sieci dróg, na których pobierana będzie opłata za przejazd - poinformowała rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska. Zastrzegła, że dotyczy to wyłącznie pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t, czyli ciężarówek oraz autobusów.

Sieć dróg płatnych nie była rozszerzana od 2017 r. Od tego czasu w Polsce oddano do użytku wiele nowych odcinków tras krajowych klasy A oraz dróg krajowych klasy S. Długość nowych odcinków dróg do objęcia opłatą to ok. 1,6 tys. km - przekazała rzeczniczka Ministerstwa Infrastruktury Anna Szumańska. 

Resort podkreślił, że nie planuje wprowadzenia opłat od samochodów osobowych i motocykli za przejazd odcinkami dróg zarządzanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad.

Obecnie opłaty są pobierane na ok. 3,6 tys. km dróg krajowych wszystkich kategorii.

Rozszerzenie sieci dróg płatnych jest kontynuacją polityki obejmowania od 2011 r. nowo wybudowanych dróg opłatą, a także jednym z działań, które Polska zobowiązała się podjąć w ramach Krajowego Planu Odbudowy. Opłata elektroniczna jest oparta na zasadach "korzystający płaci" oraz "zanieczyszczający płaci", co oznacza, że stawki za przejazd są uzależnione od masy pojazdów oraz od normy emisji spalin. Co istotne, wpływy z opłat za przejazd pojazdów ciężkich i autobusów trafiają do Krajowego Funduszu Drogowego, z którego finansowana jest budowa nowych dróg i remonty istniejącej sieci - zaznaczyła Szumańska.

W Polsce pobór opłat realizowany jest przez e-TOLL i odbywa się za pomocą systemu satelitarnego. 

Rozszerzenie sieci dróg płatnych zakłada projekt rozporządzenia Rady Ministrów zmieniający rozporządzenie w sprawie dróg krajowych lub ich odcinków, na których pobiera się opłatę elektroniczną, oraz wysokości stawek opłaty elektronicznej. 

Projektem tym rząd ma się zająć 22 października.