Kraków otrzymał 77 autobusów przegubowych z silnikami spełniającymi najwyższą europejską normę emisji spalin Euro 6. Jak podkreślają władze Krakowa, jest to największa jednorazowa dostawa nowych autobusów w historii krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego. Pojazdy w środę wyjechały na trasy na kilkunastu liniach.
Autobusy dostarczyła dostarczyła krakowskiemu MPK firma Solaris Bus&Coach SA w konsorcjum z PKO Leasing SA. Nowe Solarisy Urbino o długości 18 metrów zostały nabyte w formie leasingu finansowego. Jego łączna wartość na okres 7 lat, wynosi 120,8 mln zł.
Jak podkreślił prezydent Krakowa Jacek Majchrowski, jest to największa jednorazowa dostawa nowych autobusów w historii krakowskiego Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego, która pozwoli na wymianę najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych pojazdów. Nowe autobusy od razu wyjechały w trasę na kilkunastu liniach, m.in. 105, 129, 144, 164, 169, 173, 179, 184, 194, 501 i 503.
Niskopodłogowe pojazdy są wyposażone w klimatyzację, automaty biletowe i rozbudowane systemy informacji pasażerskiej. Posiadają też porty USB do ładowania smartfonów.
Chcemy, aby krakowianie podróżowali wyłącznie wygodnymi, ekologicznymi autobusami. Dlatego staramy się wykorzystywać wszystkie dostępne możliwości finansowania zakupu nowych autobusów od pozyskiwania środków unijnych po umowy w formie leasingu finansowego - zaznaczył prezes MPK Rafał Świerczyński.
Pozyskanie autobusów przegubowych, to kolejne duże zamówienie realizowane przez krakowskiego przewoźnika. W zeszłym roku sfinalizował on duży program inwestycyjny dotyczący zakupu 107 ekologicznych autobusów. Inwestycja o wartości ponad 167,4 mln zł uzyskała dofinansowanie z funduszy unijnych - ponad 115,7 mln zł pochodzi z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Małopolskiego na lata 2014-2020.
Wszystkie pojazdy z tej puli dostarczyli krajowi producenci: Solaris Bus&Coach - 60 autobusów spalinowych o długości 12 metrów, 12 pojazdów hybrydowych o długości 18 metrów oraz 20 autobusów elektrycznych o długości 12 i 18 metrów oraz Autosan - 15 krótkich autobusów spalinowych o długości 9 metrów.
Obecnie trwa postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 75 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6, które do Krakowa zostaną dostarczone w 2018 r.
W zeszłym miesiącu miasto i MPK podpisały porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego, w ramach którego Kraków będzie miał możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych przy dofinansowaniu na poziomie co najmniej 60 proc. Dokument zakłada, że dostawa nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będzie realizowana w latach 2019-2021 roku.
Władze miasta podkreślają, że dzięki tym zakupom autobusów Kraków stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, gdzie wykorzystywane będą wyłącznie pojazdy ekologiczne spełniające co najmniej normę Euro 5 oraz bezemisyjne.
(ph)