W Muzeum Czartoryskich w Krakowie technologia reprodukcji dzieł sztuki będzie podobna do tej, jaką stosuje Luwr w Paryżu i inne światowe muzea. Stanie się tak za sprawą najnowszej generacji systemu cyfrowej reprodukcji, który właśnie trafił do Muzeum Narodowego w Krakowie. Muzeum Czartoryskich (oddział MNK) zgodnie z planami MNK ma być otwarte po generalnym remoncie w grudniu 2019 r.

W Muzeum Czartoryskich w Krakowie technologia reprodukcji dzieł sztuki będzie podobna do tej, jaką stosuje Luwr w Paryżu i inne światowe muzea. Stanie się tak za sprawą najnowszej generacji systemu cyfrowej reprodukcji, który właśnie trafił do Muzeum Narodowego w Krakowie. Muzeum Czartoryskich (oddział MNK) zgodnie z planami MNK ma być otwarte po generalnym remoncie w grudniu 2019 r.
Technologia reprodukcji dzieł sztuki będzie podobna do tej, którą stosuje Luwr w Paryżu /Szymon_Aksienionek /Materiały prasowe

MNK poinformowało, że do placówki trafił właśnie najnowszej generacji system cyfrowej reprodukcji dzieł sztuki - Digigraphie Collection by Epson. Podobnych technologii używają najważniejsze światowe muzea, np. paryski Luwr.

Idealna cyfrowa reprodukcja ulubionego dzieła sztuki, wydrukowana w ograniczonym, numerowanym nakładzie - tak będzie mogła wyglądać pamiątka z Muzeum Książąt Czartoryskich - czytamy w informacji prasowej MNK.

Pierwszy w Polsce system Digigraphie Collection został zakupiony w ramach projektu "Przeszłość przyszłości - remont i wyposażenie Muzeum Książąt Czartoryskich".

Podstawą systemu jest wielkoformatowa drukarka, która została zainstalowana w muzealnej Pracowni Digitalizacji. Epson SureColor SC-P9000 Spectro to najbardziej zaawansowana technologicznie drukarka na świecie, wyposażona w automatyczne urządzenie pomiarowe do precyzyjnej kontroli koloru - powiedział Szymon Aksienionek, ekspert do spraw druku i zarządzania barwą w firmie Medikon Polska, która w MNK wdraża system.

Reprodukcje będą miały certyfikaty

Dzięki temu zestawowi w pracowni digitalizacji MNK będą powstawać reprodukcje dzieł sztuki w najlepszej z dostępnych współcześnie technologii, w limitowanych i numerowanych seriach. Kopie pozostaną wierne oryginałom, ponieważ będą tworzone z precyzyjnym odwzorowaniem najdrobniejszych szczegółów. Reprodukcja zachowa także jakość kolorystyczną na ponad sto lat.

Głównymi kryteriami wyboru tego systemu były nie tylko najwyższy możliwy poziom reprodukcji, ale także trwałość drukowanych obrazów. Szukaliśmy sprawdzonego, niezawodnego rozwiązania, najlepiej z możliwością certyfikacji oraz pełnej kontroli nad procesem druku - wyjaśnił Jacek Świderski, kierownik pracowni digitalizacji MNK. Jak dodał, pierwsze testowe wydruki reprodukcji są zachwycające. Na pierwszy rzut oka wyglądają identycznie jak oryginały - ocenił.

Muzeum Narodowe w Krakowie, po wdrożeniu systemu i przeszkoleniu pracowników z jego obsługi, uzyskało certyfikat Autoryzowanego Muzeum Digigraphie by Epson, upoważniający do tworzenia artystycznych wydruków kolekcjonerskich w standardzie Digigraphie i nadawania im dowodów jakości.

(mch)