Matura zbliża się wielkimi krokami. Abiturienci rozpoczynają już intensywną naukę. Aby móc skutecznie się uczyć warto wiedzieć, jakie Centralna Komisja Egzaminacyjna stawia wymagania. W maju 2015 roku po raz pierwszy do egzaminu maturalnego w nowej formule przystąpią absolwenci liceum ogólnokształcącego. Oto najważniejsze zmiany, które obejmą tę grupę.

Egzamin będzie składał się z części pisemnej i z części ustnej, a maturzyści będą zdawać przedmioty obowiązkowe i dodatkowe.

Jeden przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym

Wśród przedmiotów obowiązkowych jest język polski (poziom podstawowy), język obcy nowożytny (poziom podstawowy) i z matematyka na poziomie podstawowym. Ważną zmianą jest to, że aby otrzymać świadectwo dojrzałości, zdający będzie musiał wybrać także jeden przedmiot dodatkowy na poziomie rozszerzonym.

W części ustnej maturzysta przystąpi do egzaminu z języka polskiego i z języka obcego nowożytnego - dla tych egzaminów nie określa się poziomu. Poza tym każdy zdający może dodatkowo od 1 do 5 kolejnych przedmiotów dodatkowych (na poziomie rozszerzonym lub  - w przypadku języków obcych nowożytnych - na poziomie dwujęzycznym).

Niezmieniona zostanie zasada, zgodnie z którą maturzyści ze szkół dla mniejszości narodowych będą musieli - tak jak obecnie - przystąpić do egzaminu pisemnego i do egzaminu ustnego z języka ojczystego.

Nowa formuła matury ma pomóc sprawdzić egzaminatorom czy uczniowie potrafią przetwarzać informacje pochodzące z różnych źródeł, krytycznie analizować i porównywać ich treść, wyciągać wnioski, stawiać hipotezy, które można zweryfikować, a także identyfikować i wyjaśniać związki i zależności.

Wcześniej maturzysta mógł wybrać, czy chce zdawać przedmiot dodatkowy na poziomie podstawowym, czy na poziomie rozszerzonym. Od tego roku dla przedmiotów dodatkowych będzie jeden poziom - odpowiadający podstawie programowej każdego przedmiotu w zakresie rozszerzonym.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Koniec z prezentacją na maturze

Maturzyści w tym roku nie będą już musieli przygotowywać prezentacji na egzamin ustny z języka polskiego.  Teraz część ustna będzie sprawdzała umiejętność ‎tworzenia wypowiedzi na określony temat, inspirowanej tekstem kultury.‎ ‎

Maturzysta będzie losował - nieznane mu wcześniej - zadanie egzaminacyjne ‎zawierające tekst kultury (literacki lub ikoniczny, lub popularnonaukowy z zakresu ‎wiedzy o języku) oraz odnoszące się do niego polecenie.‎ Na opracowanie zagadnienia będzie miał 15 minut. Po tym czasie musi wygłosić ‎ ‎wypowiedź monologową (ok. 10 minut), a następnie uczestniczyć w związanej z tą ‎wypowiedzią rozmowie z zespołem przedmiotowym (ok. 5 minut).‎

Zbiór przykładowych zadań z języka polskiego znajdziecie TUTAJ.

Jak tłumaczą inicjatorzy zmiany - taka forma egzaminu ma za zadanie pozwolić lepiej zaprezentować dojrzałość maturzysty i sprawdzić, jak potrafi wykorzystywać zdobytą wiedzę i posługiwać się nią podczas konstruowania wypowiedzi.

Rezygnacja z klucza

Centralna Komisja Egzaminacyjna zapowiada, ze w tym roku maturzyści nie będą już oceniani według ściśle określonego klucza odpowiedzi. Zamiast tego, egzaminator będzie oceniał pracę holistycznie. 

CKE na swojej stronie udostępnia wszelkie potrzebne informatory dotyczące matury w 2015 roku.

Co to oznacza? Premiowane przede wszystkim będzie twórcze myślenie i prawidłowe podejście do zagadnienia, a także metoda, jakiej zdający użyje, aby postawione przed nim zadanie rozwiązać. W holistycznym sposobie oceniania najważniejsze jest bowiem ocenianie umiejętności ucznia i jego toku rozumowania.

Inny sposób prezentacji wyników

Wyniki z egzaminów ‎z poszczególnych przedmiotów w części pisemnej będą przedstawiane w dwóch ‎formach: jako procent uzyskanych punktów oraz jako pozycja na skali ‎centylowej, wskazująca, jaki odsetek zdających uzyskał taki sam lub niższy wynik od ‎posiadacza świadectwa.

Wyniki egzaminów w części ustnej będą przedstawiane tylko ‎jako procent uzyskanych punktów.‎

‎Wyniki egzaminów z przedmiotów dodatkowych, do których absolwent przystępuje ‎dobrowolnie, nie mają wpływu na zdanie egzaminu. Odnotowuje się je jednak na ‎świadectwie dojrzałości.‎

‎Zdający, którzy przystąpią do egzaminu w maju/czerwcu 2015 r. i zdadzą egzamin, ‎otrzymają świadectwo 30 czerwca 2015 r. Osoby, które zdadzą egzamin w sesji ‎poprawkowej (w sierpniu), otrzymają świadectwo 11 września 2015 r.‎

Przez cały czas trwania matur na naszej stronie matura.interia.pl będziemy publikować arkusze egzaminacyjne i ich rozwiązania.