Wielicką kopalnię odwiedził tegoroczny milionowy turysta. Szczęście uśmiechnęło się do Agnieszki Santos-Jose z Wielkiej Brytanii. - Międzynarodową sławę podziemia zawdzięczają nie tylko swym unikatowym walorom kulturowym i przyrodniczym, ale też bogatej ofercie turystycznej, leczniczej, eventowej - mówi Kajetan d’Obyrn, Prezes Zarządu Kopalni Soli "Wieliczka" SA. - Wszystko wskazuje na to, że rok 2015 będzie rekordowy - spodziewamy się nawet 1 mln 350 tys. gości. Milionowego turystę witamy ponad dwa tygodnie wcześniej niż w roku ubiegłym.
Jestem zaskoczona i szczęśliwa! Do Polski przylecieliśmy na ślub, przy okazji postanowiliśmy trochę pozwiedzać. Wielicka kopalnia jest w każdym przewodniku - koniecznie chcieliśmy pokazać ją naszym dzieciom - mówiła milionowa turystka. Pani Agnieszka pochodzi z Poznania. Rodzinę założyła jednak w Wielkiej Brytanii. Na Trasę turystyczną wybrała się w towarzystwie męża oraz dzieci - 7-letniej córki oraz 3-letniego syna.
Na panią Agnieszkę czekała beczka soli - uroczystość nie mogła bowiem obyć się bez wielickiej soli, która symbolizuje gościnność i przyjaźń. Specjalnie dla milionowego gościa w pracowni wielickich górników-rzeźbiarzy powstał solny krasnal. Wśród nagród były też kosmetyki z najnowszej linii produktów na bazie wielickiej solanki oraz voucher na usługi i produkty kopalni: pani Santos może wybierać spośród trzech propozycji (zwiedzanie Trasy Turystycznej, Trasy Górniczej oraz tężni, zaproszenie na podziemnego Sylwestra i jeden z koncertów lub pobyt w uzdrowisku wraz z noclegiem na głębokości 135 m).
W samym tylko sierpniu kopalnię zwiedziło 201 tys. turystów, co oznacza, że był to najlepszy pod względem liczby gości miesiąc w całej historii solnego zabytku. Od stycznia do sierpnia najliczniejsi wśród odwiedzających kopalnię obcokrajowców byli Brytyjczycy - przyjechało ich w 2015 roku 55,4 tys. osób (wzrost o 9% w porównaniu z rokiem minionym). Na drugim miejscu znaleźli się Niemcy z liczbą 43,6 tys. zwiedzających (wzrost o 6%), na trzecim Włosi - 40,8 tys. turystów, na czwartym Hiszpanie - 38,1 tys. osób (wzrost o 36%). Na kolejnych miejscach byli Francuzi - 34,9 tys. turystów, Amerykanie - 24,9 tys. odwiedzających i Koreańczycy - 22,9 tys. osób. Pierwszą dziesiątkę zamknęli Szwedzi, Węgrzy i Rosjanie. Wśród gości kopalni nie zabrakło również turystów z odległych zakątków świata, m.in. Malezji, Rwandy, Kostaryki, Bahrajnu.
Ponad milion zwiedzających każdego roku to nie przypadek. Kopalnia Soli "Wieliczka" w zasadzie mogłaby odcinać kupony od sławy - jest wszak zabytkiem z listy UNESCO, niemniej nie osiada na laurach. W jej ofercie co rusz pojawiają się nowości, a zwiedzający mogą zobaczyć kolejne górnicze wyrobiska. - W ostatnich latach do Trasy Turystycznej została włączona m.in. komora Witosa, w której urządziliśmy podziemny plac zabaw - wyjaśnia prezes Kajetan d’Obyrn. Nie słabnącym zainteresowaniem turystów cieszy się multimedialna ekspozycja w komorach Lill Górna i Kazanów z jedynym na świecie podziemnym kinem 5D. Nie brakuje też chętnych na wędrówkę Trasą Górniczą - podkreśla.
Kopalnia Soli "Wieliczka" rozwija również działalność uzdrowiskową - dodaje Marian Leśny, Prezes Zarządu Kopalni Soli "Wieliczka" Trasa Turystyczna. - W ubiegłym roku podziemne sanatorium wzbogaciło się o dwie komory (Boczkowskiego i Smok). Na powierzchni uruchomiliśmy tężnię - od połowy marca, kiedy to tężnia ruszyła po zimowej przerwie, z solankowych inhalacji skorzystało już ponad 100 tys. osób.
Badanie ruchu turystycznego w roku 2014 sporządzone na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego wykazało, że jednym z trzech najatrakcyjniejszych w naszym województwie miejsc jest Kopalnia Soli "Wieliczka". Zwiedzanie tematyczne, zwiedzanie dla dzieci, różne trasy, liczne wydarzenia kulturalne, uzdrowisko i tężnia, baza noclegowa (również podziemna), doskonała gastronomia, wreszcie bogactwo solnych produktów sygnowanych logo wielickiej kopalni - naprawdę jest w czym wybierać.