Dodatkowe zajęcia indywidualne w szkole dla uczniów niepełnosprawnych i obowiązek zapewnienia uczniom chorym możliwości nauki razem z rówieśnikami. To zmiany, jakie w nauczaniu indywidualnym chce od września wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej - ustalił reporter RMF FM. Grzegorz Kwolek dotarł do szczegółów propozycji resortu.

Dodatkowe zajęcia indywidualne w szkole dla uczniów niepełnosprawnych i obowiązek zapewnienia uczniom chorym możliwości nauki razem z rówieśnikami. To zmiany, jakie w nauczaniu indywidualnym chce od września wprowadzić Ministerstwo Edukacji Narodowej - ustalił reporter RMF FM. Grzegorz Kwolek dotarł do szczegółów propozycji resortu.
Szykują się zmiany w nauczaniu indywidualnym /Monika Kamińska /RMF FM

Największe zmiany mają dotyczyć dzieci niepełnosprawnych. Uczniowie z trwałymi dysfunkcjami mają przede wszystkim uczyć się razem z klasą. Zajęcia indywidualne mają odbywać się tylko w szkole i umożliwić uzupełnienie braków. Oprócz typowych zajęć szkolnych tacy uczniowie będą mieli w szkole zajęcia rewalidacyjne i z pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W nauce mają im pomagać dodatkowi nauczyciele i asystenci.

Uczniowie, którzy będą mieli zaświadczenie z publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej o chorobie, będą musieli mieć zapewnione odpowiednie warunki do nauki i pobytu w szkole. W szkole chorzy będą mieli zajęcia z klasą i indywidualne. Nauka z nauczycielem może odbywać się także w domu ucznia. Dla takich uczniów ma zostać przygotowywana indywidualna ścieżka nauki.

Głównie w domu, ale z włączeniem do nauki w szkole, mieliby uczyć się przede wszystkim uczniowie z zaburzeniami psychicznymi, takimi jak lęki, czy depresje oraz dzieci z chorobami o ostrym przebiegu.

Tacy uczniowie, w miarę swoich możliwości, braliby udział w wybranych zajęciach z klasą, które miałyby im ułatwić powrót do nauki w szkole.

Tylko w domu uczyliby się chorzy leżący, na przykład z chorobami nowotworowymi czy po przeszczepach.

Zmiany miałyby wejść w życie, od 1 września 2017. Nowe przepisy mają zostaną zapisane w czterech rozporządzeniach, do tej pory MEN przygotował dwa z nich. Opublikowany kilka tygodni temu projekt rozporządzenia dot. indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży wywołał protesty rodziców i organizacji zajmującymi się niepełnosprawnymi. Protestujący podkreślali, że proponowane zmiany doprowadzą do przeniesienia całości nauki dzieci chorych i niepełnosprawnych do indywidualnego nauczania w domu ucznia.

(mpw)