Nowy most nad Białą Głuchołaską w Głuchołazach ma być nie tylko odpowiedzią na skutki katastrofalnej powodzi z 2024 roku, ale również przykładem nowoczesnego podejścia do infrastruktury odpornej na ekstremalne zjawiska pogodowe. Budowa rozpocznie się jeszcze w tym roku.
W Głuchołazach powstanie nowy most, który zastąpi obiekt zniszczony przez ubiegłoroczną powódź. Inwestycja została zaprezentowana podczas oficjalnego spotkania z udziałem ministra infrastruktury Dariusza Klimczaka oraz ministra ds. odbudowy po powodzi Marcina Kierwińskiego.
Nowa konstrukcja będzie miała 52 metry długości i 17 metrów szerokości. Zostanie zbudowana bez podpór w nurcie rzeki, co znacznie zwiększy jej odporność na przyszłe wezbrania wody.
Projekt nowego mostu na Białej Głuchołaskiej, zlokalizowanego w ciągu drogi krajowej nr 40, został przygotowany przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad zgodnie z wymaganiami Wód Polskich, rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków. Konstrukcja będzie żelbetowa, łukowa, jednoprzęsłowa, z nośną konstrukcją umieszczoną pod płytą pomostu.
Most będzie przystosowany do przepływu wody na poziomie z września 2024 roku - czyli wyższym niż podczas słynnej powodzi z 1997 roku.
Ubiegłoroczna powódź na południu Polski pokazała, jak istotne jest przygotowanie infrastruktury do ekstremów pogodowych. Dlatego budowa mostu o wyższych parametrach to przykład nowego myślenia o infrastrukturze. Ten projekt zapewni stabilność konstrukcji i bezpieczeństwo mieszkańców — powiedział minister infrastruktury Dariusz Klimczak.
Jak przypomniano, poziom przepływu wody w czeskich Mikulovicach podczas powodzi w 1997 roku wynosił 240 m sześc./s, a w 2024 roku sięgnął aż 430 m sześc./s. Rzeka w Głuchołazach podniosła się wówczas o około 1,5 metra powyżej poziomu sprzed niemal trzech dekad.
Minister Marcin Kierwiński, pełnomocnik rządu ds. odbudowy obszarów dotkniętych powodzią, podkreślił, że nowa inwestycja w Głuchołazach symbolizuje powrót do normalności i siłę wspólnoty lokalnej.
Głuchołazy były symbolem dramatu, jaki dotknął południe Polski pół roku temu. Dziś te same Głuchołazy stają się symbolem odbudowy po kataklizmie. To będzie Odbudowa Plus — bo ten projekt wychodzi naprzeciw oczekiwaniom samorządowców i mieszkańców. Nowa, bardziej odporna infrastruktura to priorytet działań rządu na terenach dotkniętych ubiegłoroczną powodzią — mówił.
Obecnie mieszkańcy korzystają z tymczasowej przeprawy, która powstała krótko po zniszczeniach. Projekt stałego mostu jest już gotowy, a 7 kwietnia 2025 r. GDDKiA złożyła wniosek do Ministra Rozwoju i Technologii o zmianę decyzji ZRID (Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej), uwzględniając zmiany konstrukcyjne. Po uzyskaniu zgody rozpoczną się prace budowlane, które mają potrwać w latach 2025-2026.
Głuchołazy to tylko jedno z wielu miejsc na mapie Polski, które dotknęła powódź z września 2024 roku. Od tamtej pory, jeśli chodzi o samą infrastrukturę drogową w województwie opolskim, zrealizowano 59 zadań utrzymaniowych za ponad 10,7 mln zł.
Do końca czerwca wykonanych zostanie kolejnych 70 zadań o wartości blisko 5 mln zł — w tym naprawy nawierzchni, odmulanie rowów i kanałów, a także uzupełnianie ubytków skarp i poboczy.
W ramach działań inwestycyjnych przewidziano m.in. przebudowę mostów:
- na DK38 w Grobnikach,
- na DK40 w Głogówku i Głuchołazach,
- na DK46 w Kamienicy.
Dodatkowo rozbudowane zostaną odcinki DK45 w Krapkowicach i DK94 w Skorogoszczy. Wartość tych inwestycji w samym województwie opolskim to łącznie ok. 257 mln zł. W planach jest również przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie do nowej siedziby - poprzednia została zniszczona przez żywioł.
W sumie na terenie województw opolskiego, dolnośląskiego i lubuskiego zaplanowano 16 zadań inwestycyjnych o łącznej wartości niemal 434 mln zł. Celem jest nie tylko odbudowa, ale przede wszystkim przygotowanie infrastruktury na wyzwania klimatyczne, jakie może przynieść przyszłość.