Ponad 130 tysięcy kierowców ciężarówek brakuje obecnie w Polsce - taki wniosek wypływa z danych organizacji transportowych. Ta luka to efekt m.in. odpływu kierowców z Ukrainy.

Gdy maleje liczba kierowców z Ukrainy, polskie firmy zatrudniają coraz więcej osób z innych krajów. Przewoźnicy tłumaczą, że jest to konieczne, bo wielu pracowników odchodzi na emeryturę.

Ile lat ma statystyczny kierowca ciężarówki?

Średnia wieku kierowcy jest znacznie większa niż pracowników w innych zawodach. Wynosi teraz ponad 45 lat - mówi RMF FM prezes Związku Pracodawców Transport i Logistyka Polska Maciej Wroński.

Średnie wynagrodzenie, na jakie może liczyć obecnie nowy kierowca, jest na poziomie 8,5-10,5 tysiąca złotych netto - pokazują dane organizacji transportowych. 

W polskich firmach transportowych pracuje coraz więcej kierowców z Białorusi. Rok temu było ich ponad 28 tysięcy. Teraz to już ponad 58 tysięcy.

Jeszcze bardziej widoczny wzrost można zauważyć wśród kierowców z Kazachstanu. Rok temu było ich niespełna 100, a teraz jest ich prawie tysiąc, czyli niemal dziesięć razy więcej.

Dalsza część artykułu pod materiałem video:

Spadek popytu na przewozy

Przewoźnicy zaznaczają, że problem braku kierowców jest teraz mniej odczuwalny, bo na rynku doszło do spadku popytu na przewozy. To z kolei wynika ze spadku produkcji w Europie. Głównie u naszego sąsiada, w Niemczech - wyjaśnia Maciej Wroński. Jest to w mojej ocenie stan przejściowy - dodaje. 

Liczba ważnych świadectw kierowcy w Polsce

NarodowośćŚwiadectwa kierowcy 31.12.2022Aktualne świadectwa kierowcy
Białoruś28 49656 367
Kazachstan86927
Ukraina127 38996 571
Rosja9362 027

Źródło: Związek Pracodawców Transport i Logistyka Polska na podstawie danych Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego.

Gorąca Linia RMF FM jest do Waszej dyspozycji! Przez całą dobę czekamy na informacje od Was, zdjęcia i filmy.

Możecie dzwonić, wysyłać SMS-y lub MMS-y na numer 600 700 800, pisać na adres mailowy fakty@rmf.fm albo skorzystać z formularza WWW.
Opracowanie: