Stołeczni radni uchwalili nowe, niższe opłaty za wywóz śmieci. Mieszkańcy Warszawy od 1 lipca zapłacą za segregowane śmieci od 10 zł do 60 zł, a za nieposegregowane - ok. 20 proc. więcej. Będą musieli jednak ponownie złożyć tzw. deklaracje śmieciowe.
Debata nad nowymi propozycjami stawek za wywóz śmieci kilka godzin i zakończyła się około północy. Za uchwałą zagłosowało 40 radnych, przeciwko było trzech, dwóch wstrzymało się od głosu i dwóch radnych nie zagłosowało.
Według prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz bałagan śmieciowy w stolicy wynika m.in. z tego, że Krajowa Izba Odwoławcza zakwestionowała specyfikację warunków przetargowych na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych. Z tego powodu zaproponowaliśmy nowe stawki (...), które naszym zdaniem będą korzystne dla mieszkańców - przekonywała prezydent stolicy podczas nadzwyczajnej sesji.
Nowy system miał obowiązywać od 1 lipca. Jednak jego wejście w życie opóźni się. Do końca stycznia 2014 roku w stolicy funkcjonować będzie system przejściowy: firmy, które teraz odbierają śmieci od właścicieli nieruchomości, będą to robiły nadal. Mieszkańcy będą musieli jednak wypełnić deklarację i zapłacić na rzecz miasta tzw. opłatę śmieciową. Z tych pieniędzy miasto będzie chciało zapłacić firmom, które zajmą się odbiorem odpadów. Mieszkańcy stolicy od 1 lipca zapłacą za segregowane odpady od 10 do 60 zł. To mniej więcej o połowę mniej, niż to wynikało z poprzedniej uchwały Rady Miasta.
Za segregowane śmieci w blokach i kamienicach - jeżeli lokal zamieszkuje jedna osoba - trzeba będzie zapłacić 10 zł, jeśli dwie - 19 zł, trzy - 28 zł, a cztery i więcej - 37 zł. W przypadku domów jednorodzinnych, w których mieszka jedna osoba, opłata ta wyniesie 30 zł, dla dwóch osób - 45 zł, a trzech i więcej - 60 zł. Jeżeli śmieci nie zostaną posegregowane opłata wzrośnie mniej więcej o 20 proc.
Za śmieci niesegregowane w lokalach zamieszkałych przez jedną osobę opłata wyniesie 12 zł; kiedy mieszkają tam 2 osoby - 23 zł, przy 3 - 34 zł, a 4 i więcej - 45 zł. W domkach jednorodzinnych opłaty przy jednej osobie to 40 zł, 2 osobach - 55 zł, trzech i więcej - 70 zł. Radni podkreślają jednak, że po zakończeniu tak zwanego okresu przejściowego, czyli 1 lutego przyszłego roku możliwa jest zmiana tych stawek.
Nowa ustawa śmieciowa nakłada na gminy obowiązek przejęcia odpowiedzialności za gospodarkę odpadami komunalnymi. Samorządy dostały 18-miesięczny okres przejściowy na wprowadzenie przepisów i od 1 lipca przejmą obowiązki związane m.in. z odbiorem, transportem, czy odzyskiwaniem śmieci.