Dziś świat nie pali!

REKLAMA

Po stuleciu nieprzerwanego wzrostu popularności papierosów, świat zaczyna się od nich odwracać. Idzie za przykładem Stanów Zjednoczonych, które jako pierwsze wprowadziły u siebie ostre przepisy anty-nikotynowe. Z danych instytutu World Watch opublikowanych przy okazji Światowego Dnia bez Papierosa wynika, że liczba papierosów przypadających na mieszkańca ziemi spadła w ubiegłym roku o 3 procent.

To między innymi skutek wprowadzenia ograniczeń w reklamowaniu papierosów. W Kalifornii szlagierem nader skutecznej kampanii antynikotynowej okazała się reklama telewizyjna, w której mężczyzna flirtujący z kobietą zostaje wydrwiony, gdy papieros w jego ustach zaczyna zwisać. W Tajlandii napis ostrzegawczy na paczkach papierosów brzmi: "Palenie papierosów powoduje impotencję".

Ograniczenia w reklamowaniu papierosów, rozpoczęte od zakazu zamieszczania takich reklam w radiu i telewizji amerykańskiej, wchodzą w życie w kolejnych krajach. Unia Europejska zdecydowała niedawno o wprowadzeniu całkowitego zakazu wszelkich reklam tytoniowych najpóźniej za 6 lat.

Są też inne metody walki z koncernami tytyniowymi. W Hiszpanii około trzech tysięcy osób chorych na raka krtanii, gardła i płuc złoży dziś pozew w tamtejszych sądach. Palacze chcą, aby koncerny tytoniowe wypłaciły im odszkodowania. Co roku w Hiszpanii z powodu chorób wywołanych nikotyną umiera ponad 60 tysięcy osób. Co drugi palacz nie skończył jeszcze 16 lat. Ewa Wysocka:

A jak jest w Polsce ?

Otóż co trzeci Polak, który ma 15 lat, pali papierosy. Co piąty Polak po pierwszego papierosa sięgnął zanim skończył 15 rok życia. Pali dwukrotnie więcej mężczyzn, niż kobiet. Pocieszające jest to, że z sondażu Demoskopu wynika, że liczba palaczy - acz wolno, to jednak spada.

Prawie dwie piąte palaczy chce rzucić nałóg. Podczas tegorocznych obchodów dnia bez papierosa w Polsce palący w miejscu publicznym muszą liczyć się nawet z mandatem - tym razem będzie to specjalny kupon Fundacji Promocji Zdrowia

Także na ulice polskich miast wyjdą dziś przeciwnicy papierosów. Happeningi odbędą się między innymi w Warszawie, Wrocławiu i Krakowie.

Organizacje walczące z nałogiem palenia biją na alarm. Prezes Fundacji "Promocja zdrowia" prof. Witold Zatoński dodaje, że od początku lat '90. wydatki firm tytoniowych na reklamę ich wyrobów wzrosły w Polsce dwudziestokrotnie.

Wiadomości RMF FM