Ministrowie transportu Unii Europejskiej proponują wprowadzenie zakazu zawijania do unijnych portów jednokadłubowych tankowców z ropą i innymi paliwami. Zarekomendują wprowadzenie tego zakazu na przyszłotygodniowym szczycie Piętnastki w Kopenhadze. Zmiany zaproponowano po katastrofie tankowca „Prestige”.

REKLAMA

Z zatopionego u wybrzeży Hiszpanii tankowca cały czas wycieka ropa, która gromadzi się w pobliżu wraku. Szacuje się, że do morza przedostało się już ok. 20 tys. ton ropy. W jego ładowniach wciąż pozostaje jednak ok. 60 tys. ton paliwa.

Ropa wydostaje się przez cztery niewielkie szczeliny, które utworzyły się w dziobie statku. Na szczęście wiele zbiorników nie zostało uszkodzonych. W czasie badań wraku przeprowadzonych z pokładu łodzi podwodnej nie zauważono też wycieku w rufie. Jest zatem szansa, ze chociaż część paliwa pozostanie na dnie oceanu.

Natomiast to, które już wyciekło, wyrządza ogromne szkody. Ropa z "Prestige" zanieczyściła już ponad pół tysiąca kilometrów hiszpańskiego wybrzeża. Do ochrony swojego południowo-zachodniego wybrzeża przygotowuje Francja. Stan pogotowia ogłoszono też w Portugalii.

21:35