Najnowsze, grudniowe badania wskazują na przesunięcie oczekiwań inflacyjnych w kierunku niższej inflacji w Polsce względem poprzedniego miesiąca - wynika z najnowszych danych GUS. Co to oznacza? Polacy liczą, że w końcu inflacja zacznie spadać. Co się z tym wiąże, spodziewają się również spadków cen w sklepach. Pytanie tylko, czy na razie jest to możliwe.
Ocena zmian cen konsumpcyjnych w ciągu najbliższych 12 miesięcy przedstawia odczucia konsumentów w zakresie przewidywanego tempa zmian cen towarów i usług konsumpcyjnych w okresie najbliższych miesięcy. Wskaźnik ten przyjmuje wartości od -100 do +100 - wylicza GUS.
W grudniu 2022 r. biecy wskanik ufnoci konsumenckiej (#BWUK) osign warto -41,9 (wzrost o 2,1 p. proc. m/m i spadek o 14,6 p. proc. r/r). https://t.co/HGZZhlheO4#GUS #statystyki #KoniunkturaKonsumencka #NastrojeKonsumentw #koniunktura pic.twitter.com/XnABVbZB8P
GUS_STAT21 grudnia 2022
Wartość dodatnia oznacza przewagę konsumentów przewidujących wzrost cen konsumenckich (towarów i usług konsumpcyjnych) nad konsumentami przewidującymi ich spadek, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów przewidujących spadek cen konsumpcyjnych nad konsumentami przewidującymi ich wzrost - czytamy w komentarzu GUS.
Z najnowszych danych wynika też, że pod koniec listopada 2022 r. w budowie było 847,5 tys. mieszkań, o 3,5 proc. mniej niż w analogicznym miesiącu 2021 r.
Wedug wstpnych danych w okresie stycze-listopad 2022 r. oddano do uytkowania 214,2 tys. mieszka, tj. 1,7% wicej ni przed rokiem. Powierzchnia uytkowa mieszka oddanych wyniosa 19,7 mln m2 (+ 1,3% r/r). https://t.co/APxbbp4Hu8#GUS #statystyki #budownictwo #domy pic.twitter.com/Gmp3arberb
GUS_STAT21 grudnia 2022
Produkcja budowlano-montażowa wzrosła w listopadzie o 4,0 proc. rdr, a w porównaniu z poprzednim miesiącem o 9,1 proc.
Wg wstpnych danych, w listopadzie 2022 r., produkcja budowlano-montaowa (w cenach staych) bya wysza o 4,0% (r/r) oraz wysza o 9,1% w stosunku do padziernika 2022 r. https://t.co/B6rCm0q29M#GUS #statystyki #budownictwo pic.twitter.com/OdXjEeT6CK
GUS_STAT21 grudnia 2022
Z kolei sprzedaż detaliczna w cenach stałych w listopadzie 2022 r. wzrosła o 1,6 proc. w ujęciu rocznym, a w ujęciu miesięcznym spadła o 0,3 proc. Sprzedaż detaliczna w cenach bieżących wzrosła w ubiegłym miesiącu o 18,4 proc. rdr.
Sprzeda detaliczna w cenach staych w listopadzie 2022 r. bya wysza ni przed rokiem o 1,6% . W porwnaniu z padziernikiem 2022 r. notowano spadek sprzeday detalicznej o 0,3%. https://t.co/hEYxtFoOH8#GUS #statystyki #SprzedaDetaliczna #DynamikaCen #ceny #handel pic.twitter.com/JuqoL60lJe
GUS_STAT21 grudnia 2022
Udział sprzedaży przez internet w sprzedaży detalicznej (w cenach bieżących) wyniósł w listopadzie w Polsce 11,9 proc. wobec 9,5 proc. w październiku - podał Główny Urząd Statystyczny.
W listopadzie 2022 r. w porównaniu z październikiem odnotowano wzrost wartości sprzedaży detalicznej przez internet w cenach bieżących o 25,2 proc.
Z danych GUS wynika, że spośród prezentowanych grup o znacznym udziale sprzedaży przez internet wzrost udziału raportowały przedsiębiorstwa zaklasyfikowane do grup: "prasa, książki, pozostała sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach" z 26,0 proc. przed miesiącem do 31,5 proc. oraz "meble, rtv, agd" z 16,6 proc. do 21,1 proc. oraz "tekstylia, odzież, obuwie" z 22,7 proc. do 27,2 proc.