Najbardziej rozpoznawalnym polskim menedżerem jest Daniel Obajtek z PKN Orlen. Jego nazwisko zna 97 procent pytanych przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS. Na drugim miejscu w sondażu znalazł się prezes Comarchu Janusz Filipiak, a podium zamyka - Tomasz Biernacki z Dino.

REKLAMA

Z badania Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS przekazanego PAP wynika, że najbardziej rozpoznawalnym menedżerem jest Daniel Obajtek. Z jego nazwiskiem nie spotkało się 3 proc. respondentów. Z kolei marki PKN Orlen i Orange kojarzą wszyscy respondenci - dodano.

Tak wysoka rozpoznawalność - jak tłumaczy Marcin Duma z Instytutu Badań Rynkowych i Społecznych IBRiS - wiąże się z częstą ekspozycją Daniela Obajtka w mediach oraz jego powiązaniami z bieżącą polityką.

Według badania 63 proc. respondentów uznało, że kierownictwo Daniela Obajtka "pozytywnie wpływa na dalszą rozbudowę PKN Orlen - dodał Duma.

Drugim pod względem stopnia znajomości wśród respondentów był prezes Comarchu Janusz Filipiak - 21 proc. Na trzecim miejscu jest Tomasz Biernacki, prezes Dino - 19 proc.

Należy jednak zwrócić uwagę, że aż 79 proc. Polaków nie wiedziało, kim on jest. W opinii badanych poza Danielem Obajtkiem, największy wpływ na rozwój swoich marek mają właśnie Janusz Filipiak (15 proc.) oraz Tomasz Biernacki z Dino (16 proc.) - zwrócił uwagę Duma. Według niego wysoka pozycja założyciela sieci sklepów Dino "jest o tyle zaskakująca, że nie często pojawia się on w przestrzeni publicznej".

Zgodnie z wynikami badań, największą rozpoznawalnością (czyli najmniejszym odsetkiem badanych, którzy nie spotkali się z daną marką) cieszą się PKN Orlen oraz Orange - w przypadku obu tych marek rozpoznawalność sięgnęła 100 proc. Na kolejnych miejscach znalazły się: PGE (99 proc.), PZU (98 proc.), Bank Pekao (97 proc.), Cyfrowy Polsat (96 proc.), PKO BP, Allegro i ING Bank Śląski (po 94 proc.), BNP Paribas Bank Polska i Santander Bank Polska (po 92 proc.), PEPCO (91 proc.), mBank i CCC (po 90 proc. respondentów).


Najmniejszą rozpoznawalność uzyskały: Asseco South Eastern Europe (19 proc.), LPP (30 proc.), Asseco Poland i Grupa Kęty (po 32 proc.), CD Projekt (34 proc.) i Dom Development (40 proc.).

Jak wskazał, w badaniu "wzięto pod lupę" największe spółki notowane na warszawskiej Giełdzie Papierów Wartościowych oraz firmy, które znalazły się najwyżej w zestawieniach dotyczących "kapitalizacji managerów".

Badanie zrealizowano na próbie 1100 pełnoletnich mieszkańców Polski w dniach 30-31 stycznia 2023 r.

IBRiS poinformował, że jednostką badania byli konsumenci. Pytano ich o to, czy znają podane firmy (np. LPP nie było badane przez pryzmat swoich marek produktowych); jak oceniają kierunek rozwoju tych firm w ostatnich 5 latach; czy kojarzą managerów zarządzających tymi firmami; jak oceniają wpływ tych osób na kierunek rozwoju swoich firm w ostatnich 5 latach.