Od tygodnia można składać wnioski o wakacje kredytowe. Wiele osób, które zdecydowały się skorzystać z tego rozwiązania, napotkało w swoim banku problemy. Jeśli jesteś w tej grupie, opisz nam swoją historię. Wiadomości można wysyłać na adres fakty@rmf.fm.
Do 550 wzrosła liczba skarg na banki w związku z wnioskami o wakacje kredytowe.
Klienci, którzy chcieli uzyskać wsparcie, początkowo borykali się z wieloma kłopotami. W pierwszych dniach kredytobiorcy zgłaszali, że nie mogą zalogować się do bankowości elektronicznej, trudno jest im znaleźć odpowiedni wniosek czy wreszcie podczas jego składania nagle na stronie banku wyskakiwały różne błędy. Problemy dotyczyły też wymagania przez banki złożenia kilku odrębnych wniosków na zawieszenie każdej z rat, straszenia konsumentów negatywnym wpływem wakacji kredytowych na ocenę zdolności kredytowej czy utrudniania nadpłaty kredytu w przypadku zawieszenia rat.
Klienci zaczęli więc składać skargi do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. UOKiK zbiera i analizuje te zażalenia, a potem podejmuje decyzję o ewentualnym ukaraniu banków za utrudnianie składania tych wniosków. Każdy, kto napotkał na takie przeszkody, może napisać do nas maila na fakty@rmf.fm.
Wakacje kredytowe to forma wsparcia kredytobiorców polegająca na możliwości zawieszenia spłaty raty kredytu hipotecznego przez maksymalnie osiem miesięcy - cztery miesiące w tym i cztery w przyszłym roku.
Spłatę kredytu można zawiesić na dwa miesiące w trzecim i na dwa miesiące w czwartym kwartale 2022 r. oraz po jednym miesiącu w każdym kwartale 2023 r. Pierwsza rata, którą można zawiesić przypadnie w sierpniu.
Zgodnie z ustawą, spłata kredytu zostaje zawieszona na okres lub okresy wskazane we wniosku z dniem jego doręczenia bankowi. Bank potwierdza kredytobiorcy otrzymanie wniosku w ciągu 21 dni od dnia jego doręczenia. Brak potwierdzenia nie wpływa na rozpoczęcie zawieszenia spłaty kredytu.
Z tego rozwiązania mogą skorzystać osoby, które zaciągnęły kredyt w złotych na własny cel mieszkaniowy przed 1 lipca 2022 r.