Polacy wciąż bardzo chętnie kupują stare samochody z Zachodu. Z najnowszych danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że we wrześniu br. zarejestrowano w Polsce 81 310 sprowadzonych z zagranicy używanych samochodów osobowych i dostawczych. Jest to o 16,2 proc. więcej niż rok temu w tym samym okresie. To piętnasty z kolei miesiąc wzrostu.
Jaki jest średni wiek samochodu, który kupują teraz Polacy? Jakie marki cieszą się największą popularnością?
Między innymi na takie pytania daje odpowiedź najnowszy raport Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar.
Jak wynika z raportu, we wrześniu sprowadzono do Polski z zagranicy 81 310 używanych samochodów osobowych i dostawczych. Jest to o 16,2 proc. więcej niż w tym samym czasie rok temu.
To także piętnasty z kolei miesiąc wzrostu. Autorzy raportu prognozują, że w całym 2024 roku Polacy sprowadzą do kraju ok . 940 - 960 tys. sztuk aut.
Polak musi zapłacić średnio 170 tys. zł za nowy samochód z salonu i 30 tys. zł za auto używane.
Jak mówi Wojciech Drzewiecki z Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar, dysproporcja w zakupie aut nowych do używanych się zmniejsza.
Dziś stosunek zakupu samochodów nowych do używanych to 1:2, a dwadzieścia lat temu ten stosunek wynosił 1:5 - komentuje Drzewiecki. Jak dodaje, wciąż jednak kupujemy więcej samochodów "z drugiej ręki".
Polski kierowca zmienia samochód po około 7 latach używania. Średni wiek auta używanego to około 12 lat - wylicza Wojciech Drzewiecki.
Jak informuje dziennikarz RMF FM Michał Dobrołowicz, na polskich drogach nadal jest mało samochodów elektrycznych. To rocznie około 3 proc. rynku, czyli kilkanaście tysięcy aut.
W jakich markach najbardziej gustują Polacy? Okazuje się, że Volkswagen jest najchętniej sprowadzaną marką w kategorii samochodów osobowych, a w przypadku aut dostawczych - Renault.
Najpopularniejszymi modelami są Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejsze jest niezmiennie Renault Master.
Samar w swoim raporcie podkreślił też, że najważniejszym źródłem używanych pojazdów, które trafiają do Polski, pozostają Niemcy. Od naszych zachodnich sąsiadów sprowadzamy 52,4 proc. aut.